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アイテム
外国語学習におけるTTS合成音声の有効性と可能性
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2000290
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/20002903d4238fc-8a43-4e33-88de-b53957f30378
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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17K02957seika.pdf
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Item type | 報告書 / report(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2023-11-08 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 外国語学習におけるTTS合成音声の有効性と可能性 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Effectiveness and Potential of Synthetic Text-to-Speech in Foreign Language Learning | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究代表者 |
松田, 紀子
× 松田, 紀子 |
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研究協力者 |
中田, ひとみ
× 中田, ひとみ
× 梶浦, 眞由美
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言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Text-to-Speech | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 合成音声 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 知覚学習 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Talker variability | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | プライミング効果 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 定型表現 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 単純接触効果 | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | オンライン実験 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究では、日本人英語学習者を対象に複数の心理言語学実験を用い、外国語学習におけるTTS(Text-to-Speech)合成音声の有効性と可能性を、特に知覚学習という観点から明らかにしようと試みた。その結果、学習者にとってパラ言語情報と言語情報の独立的処理は難しい可能性が高いこと、TTS合成音声を使用したリスニング活動は、特に知覚処理に問題を抱えやすい学習初期段階に有効である可能性が高いことが示された。加えて、知覚学習の効果を高めるには、意味よりも音声に注意を向けたリスニング活動が望ましいこと、十分に見聞きしたことがある、つまり親密度が高いと学習者が感じる教材の使用が望ましいことが示唆された。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | This study aimed to examine the effectiveness and potential of synthetic Text-to-Speech (TTS) in foreign language learning, particularly for perceptual learning, using multiple psycholinguistic experiments with Japanese learners of English. The results demonstrated that the learners had difficulty processing paralinguistic and linguistic information independently. Moreover, the findings indicated that listening activities utilizing synthetic TTS were effective, particularly in the early stages of learning, when learners had problems with perceptual processing. In addition, the results suggest that learners should focus on the speech during listening activities and use familiar materials to increase the effectiveness of perceptual learning. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 研究分野:応用言語学 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc | |||||||||||||
資源タイプ | report | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
助成機関名 | 独立行政法人日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-17K02957/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 17K02957 | |||||||||||||
研究課題名 | 外国語学習におけるTTS合成音声の有効性と可能性 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
研究課題名 | Effectiveness and Potential of Synthetic Text-to-Speech in Foreign Language Learning | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 科学研究費助成事業研究成果報告書 (2022) ページ数 7 |