WEKO3
アイテム
新しいアクションリサーチ活用法による大学英語多読指導の開発と効果に関する研究
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/3235
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/32352f74c8c8-2f5e-40ab-897e-fbdba5ce1a0b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-11-13 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 新しいアクションリサーチ活用法による大学英語多読指導の開発と効果に関する研究 | |||||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Development of extensive reading instruction and analysis of its effects at the tertiary level in Japan using a new type of action research | |||||||||
著者 |
三上, 明洋
× 三上, 明洋
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 英語教育, アクション・リサーチ, 多読指導, リーディング, 動機づけ, 繰り返し読み | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
MIKAMI, AKIHIRO | ||||||||||
著者 所属 | ||||||||||
近畿大学経営学部; 准教授 | ||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
Kinki University | ||||||||||
著者 役割 | ||||||||||
研究代表者 | ||||||||||
著者 外部リンク | ||||||||||
関連名称 | http://kaken.nii.ac.jp/d/r/80321446.ja.html | |||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||||||
書誌情報 |
科学研究費補助金研究成果報告書 (2011. ) p. 1-4, 発行日 2011-01-01 |
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):研究代表者は、 3年間に渡り 大学英語授業 10クラスを対象にアクション・リサーチを実践した。 それぞれの授業の一部(週1回約30分)において、英語多読指導を導入し、そのあり方と効果を探った。 その結果、1年間に渡る多読指導法の1つ具体的なモデルを確立することができた。 また、その効果として学生の英文読書量の増加、読解速度の向上に加えて、動機づけの向上が確認された。 さらに、本研究によって得られた多読指導に関する情報をインターネット上で公開している。 研究成果の概要(英文):The researcher conducted action research in 10 English language classes that he taught over a period of 3 years. The study aimed to introduce extensive reading instruction for about 30 minutes a week and to examine its effects on university students in Japan. Through the study, it was possible to develop an effective model of extensive reading instruction for the duration of a school year. The instruction was confirmed to increase the number of English books read by the students, improve their reading speed, and enhance their motivation toward English learning. However, gains in students' English proficiency were not confirmed. Information related to the extensive reading instruction developed for this study has been made available on the Internet. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 研究種目:若手研究(B); 研究期間:2009~2011; 課題番号:21720212; 研究分野:人文学; 科研費の分科・細目:言語学・外国語教育 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Research Paper | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |