@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00003235, author = {三上, 明洋}, month = {Jan}, note = {研究成果の概要(和文):研究代表者は、 3年間に渡り 大学英語授業 10クラスを対象にアクション・リサーチを実践した。 それぞれの授業の一部(週1回約30分)において、英語多読指導を導入し、そのあり方と効果を探った。 その結果、1年間に渡る多読指導法の1つ具体的なモデルを確立することができた。 また、その効果として学生の英文読書量の増加、読解速度の向上に加えて、動機づけの向上が確認された。 さらに、本研究によって得られた多読指導に関する情報をインターネット上で公開している。 研究成果の概要(英文):The researcher conducted action research in 10 English language classes that he taught over a period of 3 years. The study aimed to introduce extensive reading instruction for about 30 minutes a week and to examine its effects on university students in Japan. Through the study, it was possible to develop an effective model of extensive reading instruction for the duration of a school year. The instruction was confirmed to increase the number of English books read by the students, improve their reading speed, and enhance their motivation toward English learning. However, gains in students' English proficiency were not confirmed. Information related to the extensive reading instruction developed for this study has been made available on the Internet., 研究種目:若手研究(B); 研究期間:2009~2011; 課題番号:21720212; 研究分野:人文学; 科研費の分科・細目:言語学・外国語教育, application/pdf}, title = {新しいアクションリサーチ活用法による大学英語多読指導の開発と効果に関する研究}, year = {2011}, yomi = {ミカミ, アキヒロ} }