WEKO3
アイテム
FWDを用いた道路橋床版の健全度評価におけるたわみ測定の精度向上に関する研究
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/23376
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/23376691a2aa9-50da-40dc-990e-c67fc43867a0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
19K04561seika.pdf (1.3 MB)
|
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-12-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | FWDを用いた道路橋床版の健全度評価におけるたわみ測定の精度向上に関する研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Study on Accuracy Improvement of Deflection Measurement in Evaluating the Soundness of Road Bridge Slabs Using FWD | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
東山, 浩士
× 東山, 浩士 |
|||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 道路橋床版 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | アスファルト舗装 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 健全度評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | たわみ | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Higashiyama, Hiroshi | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学理工学部; 教授 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者 | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2021) p. 1-6, 発行日 2021 |
|||||
リンクURL | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19K04561/ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):FWDを用いた道路橋床版の適切な健全度評価において、床版上のアスファルト舗装が床版のたわみに及ぼす影響を考慮したたわみ補正が重要となる。本研究では、床版上のアスファルト舗装を模擬した試験体による舗装体内部の温度測定を1年間にわたり実施し、平均温度を推定できるモデルを構築した。次に、実橋床版を模擬した試験体上においてFWD試験を実施し、これまでに提案してきたたわみ補正方法の精度検証を行った。その結果、補正後のたわみは概ね10%程度の誤差で評価できることを明らかにした。 研究成果の概要(英文): In the proper soundness evaluation of road bridge slabs using FWD, it is important to correct the deflection of slabs to account for the influence of stiffness of the asphalt pavement, which depends on its temperature. In this study, the temperature measurement inside asphalt pavements on concrete slabs was conducted over a period of one year using specimens that simulated actual bridge slabs. From the measurement results, using some models that can estimate the average temperature of the asphalt pavements on the slabs, the predicting accuracy was compared among them. Consequently, it was confirmed that the predicting model can be used in the practical measurement using FWD. Next, FWD tests were conducted on specimens simulating real bridge slabs. The correction method proposed was verified using the measured deflection. The results revealed that the deflection after correcting was estimated with an error of approximately 10% against the measured deflection. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2019~2021; 課題番号:19K04561; 研究分野:橋梁工学; 科研費の分化・細目: | |||||
資源タイプ(WEKO2) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |