WEKO3
アイテム
オーストラリアの歴史教育におけるキーコンピテンシー育成の理論と実践
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19662
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/196623cb3f309-420c-45ee-bcd2-c7e2e8f0988a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
26590242seika.pdf (84.4 kB)
|
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-11-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | オーストラリアの歴史教育におけるキーコンピテンシー育成の理論と実践 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Theory and practice of developing historical literacy and competency: A case study of history education in Australia | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
下村, 隆之
× 下村, 隆之× St, Aloysius College× Sydney, Grammar School× Ascham, School× Barker, School× International, Grammar School× Abbotsleigh, School× Chatswood, High School |
|||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オーストラリア | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歴史教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歴史的思考力 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | SHIMOMURA, Takayuki | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | St Aloysius; College | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Sydney Grammar School | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Ascham School | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Barker School | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | International Grammar School | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Abbotsleigh School | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Chatswood High School | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学教職教育部; 講師 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者/研究協力者/研究協力者/研究協力者/研究協力者/研究協力者/研究協力者/研究協力者 | |||||
著者 外部リンク | ||||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-26590242/ | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2017) p. 1-4, 発行日 2018 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文): 本研究は、オーストラリアの歴史教育が求める歴史的学力について、現地の専門家訪問調査、学校訪問調査、歴史カリキュラムおよびシラバスを分析することによって、検証した。オーストラリアでは、歴史を知識の積み重ねとする知識偏重型ではなく、疑問探究型の歴史教育が主流であり、いわゆるコンピテンシーベースである、近年はそのコンピテンシーベースの中でも歴史的思考力の獲得に注力していることが確認できた。 研究成果の概要(英文):This study focuses on understanding and learning from the methods used in teaching Australian History Education. The reason why The researcher(I) am interested in Australian History Education system is that it is an inquiry and research based methods. My research questions are below; 1. How to conduct inquiry/research-based education in classroom, 2. Benefits of inquiry/research based history education, 3. Difficulties in conducting inquiry/research based education, 4. Influence of the National Curriculum introduced. The research found that the new history curriculum and syllabus introduced historical thinking concepts to enhance students’ competency skills. This systematically reinforces inquiry-based investigations. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:挑戦的萌芽研究; 研究期間:2014~2017; 課題番号:26590242; 研究分野:教育社会学; 科研費の分科・細目: | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |