WEKO3
アイテム
〈研究ノート〉動物の子育てから教わること I ―動物の子育てはどこまで本能か―
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/13443
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/1344343ff2b65-6a8f-4414-b81c-155f140afe21
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-04-21 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈研究ノート〉動物の子育てから教わること I ―動物の子育てはどこまで本能か― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Learning childcare from animals I: The role of instinct among animals in childcare behavior. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
中谷, 勝哉
× 中谷, 勝哉
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
NAKATANI, Katsuya | ||||||||||
著者 所属 | ||||||||||
近畿大学総合社会学部 心理系専攻; 教授 | ||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
Kinki University | ||||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学総合社会学部 | |||||||||
書誌情報 |
近畿大学総合社会学部紀要:総社る en : Applied sociology research review Kinki University : Social 巻 1, 号 2, p. 69-92, 発行日 2012-03-01 |
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [Abstract] In the gradation between instinct and learning, human child care is placed at the pole of learning. In this study, I compared childcare behaviors among birds, mammals, and primates. While instinct guarantees childcare and survival for birds, the same is unsure for primates. I discussed some problems regarding the functioning of instinctive behavior, which does not have one-to-one correspondence between stimulus and reaction. At the same time, I discussed some factors in the evolution of primate learning, such as K strategies, the uterus-placenta system, breast-feeding, kin group, etc.. The essence of teaching and learning can be seen in chimpanzees' instrumental behaviors, in which the formation of culture can also be seen. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 著者専攻: 基礎心理学・行動発達学 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |