WEKO3
アイテム
Wiiリモコンを加速度センサーとして利用した体験的力学学習システム
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/3527
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/3527544da35b-a8b9-4849-9afd-fd633eb46d08
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KAKEN_22500829seika.pdf (439.3 kB)
|
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-07-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Wiiリモコンを加速度センサーとして利用した体験的力学学習システム | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Experiential learning system of mechanics that uses the Wii Remote as acceleration sensor | |||||
著者 |
徐, 丙鉄
× 徐, 丙鉄 |
|||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 物理教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知科学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習理論 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Wii リモコン | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 体験的学習 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | SO, BYON CHOL | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学工学部; 准教授 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kinki University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者 | |||||
著者 外部リンク | ||||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/d/r/30196993.ja.html | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2012. ) p. 1-5, 発行日 2012-01-01 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文): 学習観は教授法・授業シナリオ・教材・成績評価・学習スタイルに本質的な影響を及ぼす。物理教育の改善を目指して、先ず学習観を認知心理学における学習理論の変遷を基に確認した。その上で、科学的自然観(自然現象は少数の基本法則で記述できるという認識)の養成を目的とする力学教育の確立を目指して、Wii リモコンを加速度センサーとして活用して、現象と法則・数式を紐付ける教材と授業シナリオを開発した。 研究成果の概要(英文):A learning view a person owned, affects essential to his teaching methods, teaching scenarios and teaching materials, grading and learning style. Aiming to improve the physics education, learning views was confirmed on the basis of the evolution of learning theory in cognitive psychology. With the aim to establish mechanics education for the purpose of training the scientific view of nature (the recognition that natural phenomena can be described by a small number of basic laws), to take advantage the Wii Remote as the acceleration sensor, I have developed a teaching scenario and materials to link concrete natural phenomena and the laws of physics. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 機関番号:34419; 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2010~2012; 課題番号:22500829; 研究分野:総合領域; 科研費の分科・細目:科学教育・教育工学、科学教育 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |