WEKO3
アイテム
基礎薬学の知識を臨床へつなぐ参加型学修システムの開発
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/22119
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/221194dc8a86d-564c-4dcc-9a56-e9e2b85d10d6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
18K02919seika.pdf (333.6 kB)
|
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-11-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 基礎薬学の知識を臨床へつなぐ参加型学修システムの開発 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of a participatory learning support system connecting basic knowledge of pharmaceutical sciences to clinical | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
大内, 秀一
× 大内, 秀一 |
|||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学修システム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題解決型学修 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チーム基盤学修 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 薬剤師国家試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Moodle | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Ouchi, Hidekazu | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学薬学部; 教授 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者 | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2020) p. 1-6, 発行日 2021 |
|||||
リンクURL | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-18K02919/ | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):本研究の目的は、臨床の場で起こりうる問題を学習者が基礎薬学の“物理・化学・生物”の知識を駆使して解決していくことで、“物理・化学・生物”を学ぶ動機と面白さを知り、学習意欲を高める学修システムを開発することである。知識を駆使して問題を解決する学習方法として、PBLとTBLの2つの長所をハイブリッドさせたシステムを学習管理システムのMoodle上に構築した。学修システムを運用して検証した結果、学習者の学習意欲を高める効率的な学修システムであることを明らかにした。また、開発した学修システムは、多数の学習者がいても教授者一人で運用可能であること、さらに、リモート学習にも適用可能であることを示した。研究成果の概要(英文):The purpose of this study is to develop a learning system that motivates students to learn the motivation and fun of learning "physics, chemistry, and biology" in basic pharmacy. The system incorporates a learning method in which learners solve problems that may occur in clinical settings by making full use of their knowledge of "physics, chemistry, and biology." As a learning method that makes full use of knowledge to solve problems, we built a system that hybridizes the two advantages of PBL and TBL on the learning management system Moodle. As a result of operating and verifying the learning system, it was clarified that it is an efficient learning system that motivates learners to learn. It was also shown that the developed learning system can be operated by one professor even if there are many learners, and that it can also be applied to remote learning. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:若手研究(C); 研究期間:2018~2020; 課題番号:18K02919; 研究分野:薬学教育; 科研費の分科・細目: | |||||
資源タイプ(WEKO2) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |