WEKO3
アイテム
教員不足に向けた教育環境の改善に対する学生の認識
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2001309
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/200130918b726d5-2b6b-4e2b-bb6f-032426fb034d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / departmental bulletin paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-05-27 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 教員不足に向けた教育環境の改善に対する学生の認識 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Student's Understanding of Improvement of Educational Environment for Teacher Shortage | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
有馬, 比呂志
× 有馬, 比呂志
× 有馬, 多久充
|
|||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||
主題 | 教員不足, 教育環境 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 「教員不足」とは,学校に配置されている教員の数が,各自治体において学校に配置することとしている教員の数を満たしていない状態を指す.この教師不足は未だに改善されていない問題であり,様々な政策や取り組みが行われている.しかしながら,教員不足の議論を行う上で職場環境における若者の視点はあまり重視されていない.本研究では,教職を目指す大学生,あるいは教職を志望しない大学生を対象に,教員不足の主な原因の一つとして考えられる教員の労働環境に対してどのような認識をもっているのかについての調査を行った.その結果,教員が「ブラック」と捉えられる理由として,教職を目指すか否かにかかわらず,労働時間が長いことを問題視していることが明らかとなった.それに加えて,教職を目指す学生は研修の多さを,教職に就かない学生は生徒指導に対して問題視をしていることが示された.これらの問題に対して,教職を目指すか否かにかかわらず,学習指導の時間確保や給与面について改善が必要であると捉えていた.これらの結果から,教職を目指す学生は生徒指導も含めた全人的な教育を担う教員像を持っていることが推察された.また,教職に就かない学生は,学習指導を中心とする教員像を持ち,その他の活動に対する教育環境改善が望ましいと考えていることが示唆された. | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The term "teacher shortage" refers to the situation where the number of teachers assigned to a school falls short of the number of teachers that are supposed to be assigned to the school in each municipality. The shortage persists as an unresolved problem, prompting the implementation of various policies and initiatives. Nevertheless, the perspectives of young people in the work environment have not been emphasized much in the discussion of the teacher shortage. In this study, we conducted a survey to college students who are either aspired or not aspired to teach. The primary objective was to investigate their perceptions of the working environment of teachers, which is considered to be one of the main causes of the teacher shortage. The results revealed that regardless of whether or not they aspire to teach, they consider long working hours to be a problem. In addition, students who were seeking a teaching position indicated that the amount of training was a problem for them, while those who were not seeking a teaching position indicated that teaching the students was a problem for them. Regardless of whether they intended to teach or not, they identified these problems as in need of improvement in terms of securing time for academic instruction and in terms of salary. From these results, we inferred that students who intend to teach have an image of teachers who are responsible for holistic education, including student guidance. Students who do not intend to teach perceive the tasks of educators as focusing primarily on instructional guidance, suggesting that they would like to see improvements in the educational environment for other activities. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 原著 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 近畿大学工学部 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Faculty of Engineering, Kindai University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | AM | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 近畿大学工学部教職課程年報 en : Annual Report, The Teacher Training Course in Faculty of Engineering, Kindai University 号 10, p. 3-18, 発行日 2024-03-29 |