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アイテム
スマートホーム産業をめぐる 日中の政府・企業の動向に関する比較研究
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2000264
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/200026499e4e18a-0258-47d1-a2e0-40e2e7554adb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / departmental bulletin paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2023-11-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | スマートホーム産業をめぐる 日中の政府・企業の動向に関する比較研究 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Comparative Study on the Policies and Management Strategies of the Smart-Home Industry in Japan and China | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
熊, 一璞
× 熊, 一璞
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言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | スマートホーム, スマートハウス, IoT家電, 知能家電, シャオミ, ファーウェイ Smart Home, Smart House, IOT Appliances, Xiaomi, Huawei, Matter |
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内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | スマートホーム市場を巡り,IT 企業だけでなく,住宅メーカー,ネットワーク企業などの様々な業種や企業も参入して,国際的な競争が激しさを増している。本論文では,日本と中国のスマートホーム市場の現状,政府の動き,企業の動きを明らかにし,その製品の特長とスマートホーム関連製品の規格のあり方を考察した。中国においてスマートホーム関連製品が急速に普及した背景には,シャオミやファーウェイのようなキーとなる製品群を持つ企業がコアとなって,周辺に関連製品を製造販売する企業を作り出していったことが極めて大きい要因であったと考える。他方で,日本はスマートホーム関連製品に対する購買意欲がまだ十分に感じられないのが現状であり,中国で関連製品を操作するスマートフォンメーカーのような中心的役割を果たす企業がみられないことも,日本企業による製品の広がりがみられない要因だと思われる。スマートホーム産業の関連製品に関する規格・標準制度はまだ明確に確立されておらず,各ブランドが開発するスマートホームシステムにも深刻なブランド間の壁があり,プラットフォーム間の相互互換性と繋がりが弱い状態である。「Matter」規格が業界標準として確立すれば,その解決と競争環境の変化が生じる可能性を有している。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This paper aims to clarify the current state of the smart home market in Japan and China, including the actions taken by the governments and companies, and examine the features of these products, as well as the state of standards for smart home-related products. In my view, the rapid spread of smart home-related products in China was due in large part to the fact that companies with key product groups, such as Xiaomi and Huawei, acted as a core and created companies that manufactured and sold related products in the surrounding areas. However, the standards and system for related products in the smart home industry have not yet been clearly established, and the inter-compatibility and linkages between platforms are weak. The establishment of the 'Matter' standard as an industry standard has the potential to resolve these issues and change the competitive environment. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学大学院商学研究科 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | AM | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21878528 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 近畿大学商学論究 en : KINKI-DAIGAKU SHOGAKU-RONKYU: The Journal of Business Administration 巻 22, 号 1, p. 1-16, 発行日 2023-05-31 |