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アイテム
3D点群処理に基づく対人競技の振り返り学習支援システムの開発
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19788
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/1978849ebd01e-293d-4a01-8c07-a2b2a2123b69
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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15K01102seika.pdf (706.7 kB)
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Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-11-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 3D点群処理に基づく対人競技の振り返り学習支援システムの開発 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Development of a support system for learning martial arts techniques by video observation based on 3D point cloud processing | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
田中, 一基
× 田中, 一基× 越智, 洋司 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スポーツ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 振り返り学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ビデオ映像 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シーン検出 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 3D点群 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポイントマッチング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ホモグラフィ変換 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 三次元復元 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | TANAKA, Kazumoto | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | OCHI, Youji | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学工学部; 教授 | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学理工学部; 准教授 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者/連携研究者 | |||||
著者 外部リンク | ||||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K01102/ | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2017) p. 1-5, 発行日 2018 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):競技者の3D点群とテンプレートの点群のポイントマッチングにより目的のポーズを検索する手法と,2者の3D点群の分散変化率から攻防シーンを検索する手法を開発した.以上により,対人競技の振り返り学習のため,RGBDカメラで撮影した競技のビデオ映像から目的のシーンの検索が可能となった.次に,任意のアングルからの動作観察を可能とするため,映像からヒトの関節部の三次元座標を推定することで競技者の3Dモデルを生成する基本的な手法を開発した.また,足運びの観察をターゲットとして,映像のホモグラフィ変換により床面上の足位置の鳥瞰映像を生成する手法を開発した. 研究成果の概要(英文):We have developed a pose detection method by three dimensional (3D) point cloud matching between a player and a sample, and also have developed an offensive motion detection method based on the time rate of change of the variance of point cloud of two players. Thus, the study makes it possible to detect objective scene from video images taken with RGBD-camera for learning martial arts techniques by video observation. Next, in order to enable motion observation from an arbitrary angle, we developed a basic method for generating a 3D model of a player by estimating the three dimensional coordinates of the player's joints from video images. We also developed a method to generate bird's-eye view images of foot positions on a floor by the homography transformation for the observation of players' footwork. |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2015~2017; 課題番号:15K01102; 研究分野:教育工学; 科研費の分科・細目: | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |