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フランスの中等教育段階における教育評価論の展開--教師主体の学習評価
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/14064
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/140649a627fba-a4a4-46f7-ab1b-d2d34e2bc422
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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KAKEN_24830113seika.pdf (129.7 kB)
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Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-09-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | フランスの中等教育段階における教育評価論の展開--教師主体の学習評価 | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | History of theories of evaluation in secondary education in France | |||||
著者 |
細尾, 萌子
× 細尾, 萌子 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育評価 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フランス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中等教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国際情報交換 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | PPO | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | コンピテンシー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ポートフォリオ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 共通基礎 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | HOSOO, Moeko | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学教職教育部; 講師 | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者 | |||||
著者 外部リンク | ||||||
関連名称 | http://kaken.nii.ac.jp/d/r/70633808.ja.html | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2013. ) p. 1-5, 発行日 2013-01-01 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文): 「目標に基づいた教育方法」(1970-80年代)と「コンピテンシーに基づく評価論」(1990・2000年代)というフランスの評価論が中等教育の制度や実践に与えた影響を明らかにした. その知見を活かし, 日本の小学校で, パフォーマンス評価の実践研究を行った. パフォーマンス評価は, 現実的な場面での問題解決力を育成・評価する方法である. 実践研究では, 教師の評価と子どもの相互評価によってこの力を育むサイクルを構築できた. 研究成果の概要(英文): I identified the influences of the following theories of evaluation that were practiced in France: "Teaching and assessment methods based on objectives [pedagogie par objectifs]," which was developed in the 1970s and 1980s, and "Competency-based-evaluation," which was practiced in the 1990s and 2000s in the secondary education system. Action research was conducted to improve the efficiency of the "performance assessment" at an elementary school in Japan by using the outcomes of the above-mentioned theories practiced in France. Performance assessment is a method that aims to cultivate and evaluate students' abilities to solve problems in real-life situations. In this research, I developed an assessment cycle wherein students could improve their problem-solving ability by using the results assessed by teachers and peers. This research confirmed that this new performance assessment cycle positively affected students' problem-solving abilities. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:研究活動スタート支援; 研究期間:2012~2013; 課題番号:24830113; 研究分野:社会科学; 科研費の分科・細目:教育学 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |