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〈Original Papers〉高等学校工業科教員の欠員・過員問題と養成
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19237
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/192379908de3b-26b0-408f-928a-90b61591ee34
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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AN11153712-20180228-0001.pdf (6.5 MB)
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Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-05-14 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 〈Original Papers〉高等学校工業科教員の欠員・過員問題と養成 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 〈Original Papers〉Shortage and Overage Problems and Training with regard to Technical High School Teachers | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
渡部(君和田), 容子
× 渡部(君和田), 容子 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教員養成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高等学校工業科教員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育職員免許法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教職に関する科目 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 特例措置 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teacher training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Technical teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Education Personnel Certification Act | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Pedagogical subjects on teacher training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Exceptional measures | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Watanabe(Kimiwada),Yoko | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学生物理工学部教養・基礎教育部門 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学生物理工学部 | |||||
書誌情報 |
近畿大学生物理工学部紀要 en : Memoirs of the Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University 号 41, p. 1-11, 発行日 2018-02-28 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13427202 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [要旨]高等学校工業科教員の養成は、その深刻な不足を背景に半世紀以上に渡って教育職員免許法附則による特例措置を受けてきた。すなわち、他の教科とは異なって、本来大学の教職課程で履修すべき「教職に関 する科目」を全く履修せずに教員免許状を取得できていたのである。この免許状取得のハードルを下げる施策の功罪は、先行研究においても指摘されてきたことであるが、2016年11月に法改正がされ特例措置を定めた附則が削除され、かつ2017年 11月公示された同法施行規則では、特例措置の継続が記され、教職課程を持つ大学には少なからぬ混乱を与えた。本稿は、近年の工業科教員の需給関係のバランスを深刻な教員不足があった1990 年前後との対比において検討し、工業科教員の過員欠員状況、退職者の再任用、各都道府県教育委員会における教員募集・その競争率、教員免許授与数、課程認定大学数等から、既に供給の条件は整っていることを明らかにした。さ らに、この欠員・過員問題が教員需給のための養成システムに関わるのみならず、工業科教員に求められる資質の優先順位と高等学校工業科の期待される教育の質に関わる課題であることに言及した。 [Abstract]Because of the serious shortage of teachers,the training of technical high school teachers has received exceptional measures under the supplementary provision of the Japanese Educatgion Personnel Certification Act for more than half a century.Unlike licenses of other subjects,technical high school teacher's license can be obtained without taking classes of "pedagogical subjects",which should be taken in the teaching certificate courses of university originally.The merits and demerits of special measure to lower the hurdle for license acquisition have been pointed out in previous studies. Regarding the exceptional measure,although the supplementary provision was once delected by the law amendment in November 2016,its continunation is stated in the Enforcement Regulation of the same law which was publicly announced in November 2017.This twists process has given a lot of confusion to universities with teaching certificate courses in Japan.Through comparing and examining the supply-demand balance between around 1990 when was a serious shortage of technical high school teachers and recent years, this paper clarified that conditions for supplying teachers are already in place from the indices on technical high school teachers such as the number of universities with teaching certificate courses,the number of licenses issued,the situation of shortage and overrage,recruitment of teachers at each prefectual board of education and its competition rate,etc.. |
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フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |