@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00005756, author = {小濱, 剛 and 吉田, 久 and 北林, 勇弥 and 兵藤, 宏紀}, journal = {Memoirs of the Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kinki University, 近畿大学 生物理工学部 紀要}, month = {Sep}, note = {[要旨]手振れのような振動や回転を含んだ映像は, 吐気や目眩などの乗り物酔いと同様の症状を引き起こす. この症状を映像酔いと呼ぶ. 本研究では, 映像酔を誘発する映像要素を特定することを目的として, 特定の運動成分からなる映像を観察中の主観的な酔いの程度と固視微動および心拍変動の解析を行った. 映像が水平方向に移動するパン, 回転方向に変移するロール, 拡大と縮小により生じるズームの3種の映像要素により構成される運動するランダムドットパターン(ダイナミックランダムドット)を観察中に計測された固視微動データに対して周波数解析を行った結果, 実験の進行に伴って徐々に視線の揺らぎが増し, 注視の維持が困難になることが示された. また, パンまたはロール成分のみからなる動画を観察する際の心拍変動を解析した結果, パン成分のみの映像の方が, 心拍変動のHRV(HF/LF)が低い値となることが明らかとなり, パン成分が交感神経の亢進をもたらすことが示唆された. これらの結果から, 水平方向の運動成分を持った映像を長時間視聴することによって生じる視覚系と前庭系および体性感覚系との矛盾の蓄積が, 映像酔いをもたらしているものと推察され, 固視微動や心拍変動から酔いの進行の定量化が可能であることが示された. [Abstract] Videos with camera shake containing strong vibrational or rotational motion may cause some symptoms similar to motion sickness such as nausea, dizziness and headache. It is called cybersickness, or visually induced motion sickness. In this paper, we have evaluated cybersickness by analyzing fixation eye movements and heart rate variability of subjects viewing videos of which content was restricted to certain visual factors in order to identify the effective motion component for cybersickness. Firstly, fixation eye movements while subjects were watching random dots which consist of each of three visual factors, such as Pan, Roll and Zoom were measured and evaluated by spectral analysis. The results show that variability of the eye movements is increased as the experiment session progresses and it suggests that it is difficult to maintain the attention of fixation as cybersickness progresses. Secondly, we have evaluated the heart rate variability while subjects were watching the motion pictures which are not random dots but well-controlled motion pictures of an indoor scene and an out outdoor scene. Spectral analysis of the heart rate variability demonstrates that HF/LF measure in the Pan condition has lower values than in the Roll condition and it suggests that Pan motion in the video increases sympathetic nerve activity. These results indicate that cybersickness is caused by cumulative inconsistencies among visual, vestibular, and somatosensory systems for a long time while watching videos. Also, we have shown that progression of sickness can be quantified by analyzing fixation eye movements and heart rate variability., 本研究は近畿大学生物理工学部戦略的研究No.07-I-02, 2007の助成を受けた. No.32 P.58にて著者標記訂正:(誤)兵藤宏紀→(正)兵頭宏紀, application/pdf}, pages = {1--15}, title = {〈Original Papers〉固視微動と心拍変動の解析に基づく映像酔いをもたらす映像要素の定量的分析}, volume = {30}, year = {2012}, yomi = {コハマ, タケシ and ヨシダ, ヒサシ and キタバヤシ, ユウヤ and ヒョウドウ, ヒロキ} }