@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00004798, author = {福田, 漠生 and 鳥澤, 眞介 and 石橋, 泰典 and 倉田, 道雄 and 澤田, 好史 and 鈴木, 勝也 and 高木, 力}, issue = {39}, journal = {近畿大学農学部紀要, Memoirs of the Faculty of Agriculture of Kinki University}, month = {Mar}, note = {[Author abstract]Effect of illumination intensity on schooling behaviour was examined in cultivated bluefin tuna juveniles with behavioural and historical approaches. The schooling behaviour under different illumination conditions were observed using video camera. They formed polarized school under 700 to 5 lx where their vision adapted photopic. As illumination intensity dropped below 0.5 lx, they formed school with disorder and their vision adapted scotopic. At illumination condition was 0.01 lx, they were so dispersed as to no longer form a school. Thus, darkness condition may cause disoriented behaviour of them. This result suggests that bluefin tuna formed school by synchronizing their swimming speed and direction for most part on thier vision.[著者抄録]クロマグロ幼魚の群行動に与える照度の影響について行動学的手法と組織生理学的手法を用いて検討した。異なる照度環境下での魚群行動をビデオカメラを用いて観察した。クロマグロ幼魚は5lx以上の照度環境において,明順応状態となり整然とした群れを形成するが,0.01lx以下の照度環境下では群れを形成しないことが明らかとなった。これらの結果はクロマグロが視覚によって他個体を認識して群れを形成していることを示唆しており,当該幼魚の行動に与える照度の影響がマサバなどと比較して非常に大きいことを示している。, 記事区分:原著, application/pdf}, pages = {89--93}, title = {クロマグロ(Thunnus orientalis)幼魚の魚群行動に与える照度の影響}, year = {2006}, yomi = {フクダ, ヒロム and トリサワ, シンスケ and イシバシ, ヤスノリ and クラタ, ミチオ and サワダ, ヨシフミ and スズキ, カツヤ and タカギ, ツトム} }