@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00003459, author = {田中, 一基 and 片岡, 隆之 and 藤野, 貴之 and 金井, 秀作 and 大田尾, 浩}, month = {Jan}, note = {研究成果の概要(和文): 脳卒中の後遺症患者や体力が衰えた高齢者などの運動療法の一つに, 集団スポーツゲームがある. しかし体力低下の度合いが異なる者どうしが, 対等に競技することは難しい. そこで本研究はコンピュータビデオゲームに着目し, 誰もが対等に競技できるように, 運動能力に応じた支援を行うゲームシステムを開発した. 具体的には, 風船バレーボール(複数人で風船が床に落ちないよう手で打ち上げる競技)のゲームを対象とした. 開発したゲームシステムは, 各ゲームプレイヤの個別のゲームモニタに, ゲームプレイヤの運動能力に応じて競技し易いように加工したゲーム映像を提示する. 本ゲームシステムの評価実験を行い, 支援の有効性を確認した. 研究成果の概要(英文): Sports games conducted as a group are a form of therapeutic exercise for aged people with decreased strength and for people suffering from permanent damage of stroke and other conditions. However, it is difficult for patients with different athletic abilities to play a game on an equal footing. Thereby, we specifically examined a computer video game designed for therapeutic exercise, and have developed a game system with support given depending on athletic ability. This video game, to be specific, is a popular variant of balloon volleyball, in which players hit a balloon by hand before it falls to the floor. In this game system, each player plays the game watching a monitor on which the system displays game images adjusted to the persons' athletic ability, providing players with player-adaptive assist support. We conducted assessment experiments and validated the assist support., 研究種目:基盤研究(C) ; 研究期間:2012~2014; 課題番号:24501226; 研究分野:教育工学, 画像計測工学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {障害の程度に応じたゲーム映像加工により誰もが参加可能となる運動療法ゲームシステム}, year = {2014}, yomi = {タナカ, カズモト and カタオカ, タカユキ and フジノ, タカユキ and カナイ, シュウサク and オオタオ, ヒロシ} }