@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00003124, author = {依田, 浩敏 and 谷本, 潤 and 萩島, 理}, month = {Jan}, note = {研究成果の概要(和文): 環境配慮型製品に着目し、消費者がそれらの製品における外部価値に対する評価を定量化し、環境因子を金銭価値という尺度にて評価し、外部価値と内部価値の相関を分析した。評価には階層分析法、仮想評価法を起用し、消費者が抱く、商品に付加された環境性能に対する重み、および環境配慮型製品に対する支払意思額を求めた。また、地球温暖化とヒートアイランド現象の緩和施策に対する支払い意志額についてのコンジョイント分析のデータについて解析を行った。解析の主たる着眼点は、1.支払額の提示の手法の違い、2.質問形式の違い、 3.支払額の水準設定の違い、が結果に及ぼす影響を明らかにすることである。 研究成果の概要(英文): Taken up the environment conscious green products, the factor to which the consumer is attaching importance is searched when buying it using the Analytic Hierarchy Process and Contingent Valuation Method. It is cleared that which of four factors, a price, a basic performance, an optional function, and an environmental performance is given priority, when the consumer buys the green products. A systematical field survey applied Conjoint Analysis concerned on two specified social issues; global warming and heat island problems is conducted. We applied the so-called web-site survey to secure both quantity and quality of a series of acquired data sets. Both obtained Marginal Willing to Pay for the global warming and heat island issues seems plausible. Interestingly, it is observed an evident tendency that younger subjects incline to pay more than older subjects, which implies younger people paying much attention to the environmental issues., 研究種目:基盤研究 (C); 研究期間:2008~2010; 課題番号:20510044; 研究分野:環境工学; 科研費の分科・細目:環境学・環境影響評価・環境政策, application/pdf}, title = {環境関連技術の内部・外部価値の仮想評価スキームの開発}, year = {2010}, yomi = {ヨダ, ヒロトシ and タニモト, ジュン and ハギシマ, アヤ} }