@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00003081, author = {田中, 一基 and 高山, 智行}, month = {Jan}, note = {研究成果の概要(和文):仮想の練習相手(CG)と武道競技の練習を行うシステムにおいて,練習者とCG選手との3次元的なインタラクションを映像化し,それを練習者にフィードバックする手法を確立した.複合現実感技術の応用により,スクリーンに投影されたCG選手と練習者との3次元的な位置関係の可視化を可能にした.この映像フィードバックは,スキル習熟に不可欠なメタ認知を促進することができる.評価実験により,スキル習熟を支援する効果が確認できた. 研究成果の概要(英文):The research has proposed the visual feedback method that can visualize interactions between a trainee and virtual opponent (computer graphics) on the system that provides a virtual training environment of martial arts for trainees. Applied Mixed Reality Technology has made it possible to visualize 3-dimensional relationships between a trainee and a virtual opponent on a screen. The visual feedback method can promote the meta-cognition that is indispensable for skill improvement. We have verified the effect on skill improvement experimentally., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2008~2009; 課題番号:20500856; 研究分野:総合領域; 科研費の分科・細目:科学教育・教育工学, 教育工学, application/pdf}, title = {武道競技における練習者適応的な戦術スキル習熟支援法}, year = {2009}, yomi = {タナカ, カズモト and タカヤマ, トモユキ} }