@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00023457, author = {服部, 圭子}, issue = {49}, journal = {近畿大学生物理工学部紀要, Memoirs of the Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University}, month = {Oct}, note = {[要旨] 滞日外国人の増加に伴い、異なる背景を持つ人々、特に地域在住の外国人が生活者として住みやすい「多文化共生」の街づくりのためには、ことばの問題に加えて様々な課題解決が必要である。1990年代より盛んになった地域日本語教育の「空白地域」が多いと言われる和歌山県においても、「日本語教育の推進に関する法律」が施行された今、自治体・企業・地域が連携した日本語支援の体制づくりが急務である。本稿は、地域在住の外国人の課題や日本語学習のニーズ把握のため、紀の川市の企業関係者および企業で働く外国人を対象としたアンケートおよびインタビュー調査結果の分析を行ったものである。企業で必要とされるのは「語学力」「協調性・順応性」「生活支援」だとの企業側の認識があるものの、日本語教育に関しては自治体や地域ボランティアに依存し、外国人の独学に期待する志向が窺えた。一方で、自社で日本語教育を行い、地域との連携・発展を目指して「多文化共生」の街づくりに挑戦するための共有スペースを準備している企業もあった。外国人労働者は日本語や日本語でのコミュニケーションが大事だと考えるのだが、時間的・金銭的余裕の不足だけではなく、情報へのアクセスが容易ではないとの結果を得た。また、日本語を自由に駆使できる長期滞在者にとっても、役所や病院などの場面での日本語使用は困難であることが確認された。本稿では、日本語支援に関する情報の周知、環境整備など今後工夫していくべきことの方向性を検討した。そして、地域における日本語支援の側面からも、「誰一人として残さない」街づくりを目指して、地域・企業・自治体が協力した体制づくりが重要であることを述べた。企業関係者・外国人労働者に対する調査を継続し、実践研究を行うことにより、より具体的な地域空間の確保や支援の方法を検討していきたい。 [英文抄録] Today, the number of non-Japanese residents in Japan has increased. Accordingly, in addition to language issues, various issues need to be resolved in order to create a "multicultural symbiotic" society where people of different backgrounds, especially non-Japanese living in the community, can live comfortably. Community-based Japanese language education has been flourishing nationwide since the 1990s, but Wakayama Prefecture is said to have many "blank areas" for the program. Now that “Act on Promotion of Japanese Language Education (Act No. 48 of 2019)” has been in effect, there is an urgent need to establish a Japanese-language support system through collaboration among local governments, companies, and communities. In order to solve the issues and understand Japanese language learning needs of foreign residents in the region, this paper presents a questionnaire and interview survey targeting people affiliated with companies and non-Japanese residents working in companies in Kinokawa City. Although there is recognition that "language skills," "cooperativeness and adaptability," and "lifestyle support" are needed, companies tend to rely on local government and volunteer supporters of Japanese language education and to expect non-Japanese people to learn Japanese on their own. On the other hand, some companies provide Japanese language education and prepare a shared space for creating a "multicultural symbiosis" collaborating and developing with the local community. Although non-Japanese workers consider Japanese language and communication in Japanese as important, not only lack of time and money, but also lack of easy access to information are the issues. Even for long-term residents who can freely use Japanese, it is difficult for them to use Japanese in situations such as government offices and hospitals. The author discussed the direction of future efforts to improve the environment and to disseminate information on Japanese-language support. From the aspect of Japanese-language support in the community, the study indicated the importance of building a system in which the community, companies, and local government cooperate with each other to create a place where "no one is left behind”. Through continuation of this type of survey and conducting research with practical applications we will be able to implement more concrete ways to secure local space and support., application/pdf}, pages = {11--25}, title = {〈Survey Report〉地域在住の外国人との「多文化共生」の街づくりに向けて-企業における外国人労働者の日本語学習に関する調査-}, year = {2022}, yomi = {ハットリ, ケイコ} }