@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00023387, author = {多田, 昌裕}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19K12074/, 研究成果の概要(和文):自動運転技術はヒューマンエラーによる交通事故減少に寄与することが期待されている.レベル2の準自動運転技術では,従来,人が担ってきた車両速度制御や操舵制御を機械が担うようになる一方で,周辺監視の役割はこれまで通りドライバーが担う.本研究では,機械が人のタスクを代替することにより,ドライバーの覚醒度が低下せずとも,周囲に十分な注意を払わない注意散漫状態が生起するおそれがあることを明らかにした.また,本研究ではドライバーモニタリング技術を用い,ドライバーが本来果たすべき周辺監視を怠るなどの兆候が認められた際にはリアルタイムに情報介入を行う安全運転支援システムを試作し,実証実験により有用性を確かめた. 研究成果の概要(英文): Autonomous driving technology is expected to reduce traffic accidents caused by human error. At SAE Level 2, whereas the human continues to monitor the driving environment, the system conducts two driving tasks, i.e. maintaining vehicle speed and distance to the car ahead and steering control. In this study, we have found out that drivers tend to look aside as well as the number of drivers' utterance which corresponds to drivers' attention towards surrounding vehicles significantly decrease as time proceeds while using SAE Level 2 driving support system. The results indicates the risk that SAE Level 2 driving support system could cause drivers' distraction even when drivers do not feel drowsy. Therefore, in this study, we have developed a driving support system that monitors driving behavior and giving safety driving advice in real-time when the system detects initial signs of drivers' distraction, such as not performing scanning behavior even at potentially dangerous intersections., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2019~2021; 課題番号:19K12074; 研究分野:実験病理学; 科研費の分化・細目:, application/pdf}, title = {人と機械が調和した交通社会実現のための運転支援技術の開発}, year = {2021}, yomi = {タダ, マサヒロ} }