ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. Public
  2. 科学研究費助成事業研究成果報告書
  3. 2021年度

学習者の能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン

https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/23262
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/23262
1dc791b1-d23f-4b3c-83d4-3a9f310314e3
名前 / ファイル ライセンス アクション
19K14217seika.pdf 19K14217seika.pdf (335.6 kB)
Item type 研究報告書 / Research Paper(1)
公開日 2022-12-05
タイトル
タイトル 学習者の能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン
言語 ja
タイトル
タイトル Design of active learning program in zoo education for sustainable development
言語 en
著者 松本, 朱実

× 松本, 朱実

松本, 朱実

ja-Kana マツモト, アケミ

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題 動物園教育, 能動的学び, ESD, プログラムデザイン, パフォーマンス評価, 問題解決, 学社連携, 観察学習
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws
資源タイプ research report
著者(英)
en
MATSUMOTO, AKEMI
著者 所属
近畿大学生物理工学部; 非常勤講師
著者所属(翻訳)
Kindai University
著者 役割
研究代表者
版
出版タイプ NA
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43
出版者 名前
出版者 近畿大学
書誌情報 科学研究費助成事業研究成果報告書 (2021)

p. 1-13, 発行日 2021
リンクURL
内容記述タイプ Other
内容記述 https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19K14217/
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 研究成果の概要(和文):教授学習論を踏まえて、学習者の能動的な生命概念構築を支援する、動物園における持続可能性に向けた教育プログラムのデザインを構築した。「社会構成主義」と「ESD」の教授学習論を精査し、パフォーマンス評価と問題解決を軸としたプログラムデザインと、ESDのキー・コンピテンシーなどを評価の視点とした枠組みを作成した。この枠組みに基づき、国内10施設の動物園と協働で実践研究をおこなった。ふれあい、サマースクール、学校連携などの場面での様々なプログラムを職員と目標を設定し、実践と評価をおこなった。その結果、子どもの能動的な生命概念構築の様態が明らかになった。また、職員や組織の教育活動への意欲向上も示された。
研究成果の概要(英文): Based on the teaching and learning theory, I constructed the design of an educational programs for sustainability in the zoos, which supports the active learning to construct of the concept of life for learners. I applied the teaching and learning theory of "social constructionism" and "ESD", and made a framework from the viewpoint of evaluation, such as program design centered on performance assessment and problem solving, and key competencies of ESD. Based on this framework, we conducted practical research in collaboration with staff of 10 zoos in Japan. We set educational goals, practiced, and evaluated various programs in situations such as contact, summer school, and school cooperation. As a result, The effect of constructing children's spontaneous thoughts of life was clarified. It also showed an increase in the motivation of staff and organizations for educational activities.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 研究種目:若手研究; 研究期間:2019~2021; 課題番号:19K14217; 研究分野:教育学, 教科教育学; 科研費の分化・細目:
資源タイプ(WEKO2)
内容記述タイプ Other
内容記述 Research Paper
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 19:40:12.881980
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3