WEKO3
アイテム
学習者の能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/23262
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/232621dc791b1-d23f-4b3c-83d4-3a9f310314e3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-12-05 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学習者の能動的な生命概念構築を支援する持続可能性に向けた動物園教育のデザイン | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Design of active learning program in zoo education for sustainable development | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
松本, 朱実
× 松本, 朱実
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 動物園教育, 能動的学び, ESD, プログラムデザイン, パフォーマンス評価, 問題解決, 学社連携, 観察学習 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||||||
資源タイプ | research report | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
MATSUMOTO, AKEMI | ||||||||||
著者 所属 | ||||||||||
近畿大学生物理工学部; 非常勤講師 | ||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
Kindai University | ||||||||||
著者 役割 | ||||||||||
研究代表者 | ||||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2021) p. 1-13, 発行日 2021 |
|||||||||
リンクURL | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-19K14217/ | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):教授学習論を踏まえて、学習者の能動的な生命概念構築を支援する、動物園における持続可能性に向けた教育プログラムのデザインを構築した。「社会構成主義」と「ESD」の教授学習論を精査し、パフォーマンス評価と問題解決を軸としたプログラムデザインと、ESDのキー・コンピテンシーなどを評価の視点とした枠組みを作成した。この枠組みに基づき、国内10施設の動物園と協働で実践研究をおこなった。ふれあい、サマースクール、学校連携などの場面での様々なプログラムを職員と目標を設定し、実践と評価をおこなった。その結果、子どもの能動的な生命概念構築の様態が明らかになった。また、職員や組織の教育活動への意欲向上も示された。 研究成果の概要(英文): Based on the teaching and learning theory, I constructed the design of an educational programs for sustainability in the zoos, which supports the active learning to construct of the concept of life for learners. I applied the teaching and learning theory of "social constructionism" and "ESD", and made a framework from the viewpoint of evaluation, such as program design centered on performance assessment and problem solving, and key competencies of ESD. Based on this framework, we conducted practical research in collaboration with staff of 10 zoos in Japan. We set educational goals, practiced, and evaluated various programs in situations such as contact, summer school, and school cooperation. As a result, The effect of constructing children's spontaneous thoughts of life was clarified. It also showed an increase in the motivation of staff and organizations for educational activities. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 研究種目:若手研究; 研究期間:2019~2021; 課題番号:19K14217; 研究分野:教育学, 教科教育学; 科研費の分化・細目: | |||||||||
資源タイプ(WEKO2) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Research Paper | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |