@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00022837, author = {山縣, 正幸}, issue = {3}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Mar}, note = {[概要]本稿においては,近年の経営実践において注目されているエコシステム志向的な価値創造の基点となる企業者的姿勢がどのような内容を持つのかについて,理論的考察を展開するための素描を試みている。ことに,最近では Purpose という概念が注目されている。これは,もともと企業理念と重なり合う。このあたりの概念の整理は,十分になされているとはいいがたい。そこで,本稿では企業の存在基軸をめぐる議論として Purpose / Vision / Value / Mission といった概念を整え直し,そのうえで企業理念の体系として位置づける。そして,その根底にある企業者的姿勢(Entrepreneurship)とはどのような内容を持つのかについて考察する。これらを踏まえて,エコシステム志向的な価値創造をどのように描き出すことができるのかについて試論を提示する。 [Abstract] In this paper, we try to sketch out a theoretical consideration of what the entrepreneurial attitude that is the basis of ecosystem-oriented value creation, which has been the focus of attention in management practice in recent years. In particular, the concept of purpose has been attracting attention recently. This concept overlaps with the corporate philosophy. However, these concepts have not been sufficiently clarified. Therefore, in this paper, the concepts of Purpose, Vision, Value and Mission will be reorganised as a discussion on the basis of the existence of the company, and then positioned as a system of corporate philosophy. Then, we discuss what Entrepreneurship, which is the basis of these concepts, means. Based on the above, we present a theory on how ecosystem-oriented value creation can be envisaged., application/pdf}, pages = {371--388}, title = {〈論文〉エコシステム志向的価値創造と企業者的姿勢―企業の存在基軸の明確化をめぐって―}, volume = {68}, year = {2022}, yomi = {ヤマガタ, マサユキ} }