@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00022833, author = {中岡, 孝剛 and 藤原, 賢哉 and 鞆, 大輔}, issue = {3}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Mar}, note = {[要旨]本稿では,2021年11月16日から2021年11月22日にかけて実施された『事業者のキャッシュレス決済サービスの利用実態ならびに経営成果に関する調査』について報告する。また,当該調査で取得されたサンプルを利用して記述統計による分析を実施する。主な結果として,第1に,キャッシュレス決済の導入による効果として経費削減は認められず,売上高の増加に資するような効果も認められないこと,そして第2に,約6割の事業者がキャッシュレス決済の導入による生産性の向上を認めていないことの2点を発見している。 [Abstract] We conducted survey research “Survey on Usage of Cashless Payment Services and its Impacts on Management Performance in Japanese Businesses” from November 16, 2021, to November 22, 2021. This paper introduces the survey and shows descriptive statistics using a sample obtained to reveal the effects of usage level of cashless payments on the businesses’ management performance. We find two main results. Firstly, as an effect of introducing cashless payment, no cost reduction and no contribution to an increase in sales are recognized by businesses. Secondly, about 60% of businesses do not recognize the improvement of productivity as a result of introducing cashless payments., [注記]本稿は研究プロジェクト「キャッシュレス決済の導入が事業者の生産性向上に及ぼす効果の検証(日本生産性本部生産性研究助成)」の研究成果である。, application/pdf}, pages = {211--244}, title = {〈論文〉我が国事業者におけるキャッシュレス決済サービスの利用実態:導入が経営成果に与える影響の調査}, volume = {68}, year = {2022}, yomi = {ナカオカタ, カヨシ and フジワラ, ケンヤ and トモ, ダイスケ} }