@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00022794, author = {小田, 義隆 and 西尾, 鮎子}, issue = {48}, journal = {近畿大学生物理工学部紀要, Memoirs of the Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University}, month = {May}, note = {[要旨] 2016(平成28)年の教育職員免許法の改正及び、2017(平成29)年の教育職員免許法施行規則の改正に伴い、教職課程における必修科目として「総合的な学習の時間の指導法」が導入されることとなった。全国の大学の教職課程では、文部科学省が作成した教職課程コアカリキュラムに示された資質・能力の修得を目的としたカリキュラムを作成するよう求められ、それに沿った「総合的な学習の時間の指導法」が開講されている。本研究は、文部科学省の「総合的な学習の時間の指導法」に関する教育改革の流れを整理し、近畿大学生物理工学部における「総合的な学習の時間の指導法」の導入過程及び、「総合的な学習の時間の指導法」の授業実践と「総合的な学習の時間」に対する学生の反応からの問題点及び、今後のカリキュラム作りに関する課題を考察するものである。 [英文抄録] With the revision of the Education Personnel License Law in 2016 and the revision of the Education Personnel License Law Enforcement Regulations in 2017, “Teaching Method on the Period for Integrated Studies” was introduced as a compulsory subject of the teaching profession course. Accredited universities nationwide offer “Teaching Method on the Period for Integrated Studies” as the core curriculum of the teaching profession. In this study, we first summarized the flow of educational reforms related to the “Teaching Method on the Period for Integrated Studies” by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. Next, we considered the introduction process of “Teaching Method on the Period for Integrated Studies” in Kindai University Faculty of Biology-Oriented Science and Technology and the lesson practice of “Teaching Method on the Period for Integrated Studies”. Finally, we considered the problems that the educational field has regarding “the Period for Integrated Studies” and the requests and issues regarding “Teaching Method on the Period for Integrated Studies”., application/pdf}, pages = {1--12}, title = {〈Original Paper〉「総合的な学習の時間の指導法」に関する一考察―導入・実践・課題―}, year = {2022}, yomi = {オダ, ヨシタカ and ニシオ, アユコ} }