@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00022113, author = {竹原, 幸生 and 江藤, 剛治 and 中北, 和之}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-18H01548/, 研究成果の概要(和文):代表者(竹原)は海面での物質輸送の研究を行ってきた.本研究の目的はその研究の一環で,感圧塗料を用いた波面上の圧力分布の計測技術を開発することである.分担者(中北)は航空流体力学分野で感圧塗料を用いた圧力変動の計測技術の開発を進めてきた.また分担者(江藤)は超高速カメラの開発を行ってきた.異分野の研究者の協働で気流による曲面上の時空間的圧力変動の計測技術の開発を行った.旅客機の飛行速度である250m/s程度の高速風洞では時空間的変動までが計測できるようになった.風速30m/s程度の波面風洞では圧力変動が小さく,温度変化の同時計測による補正等のより高度な計測技術の開発が必要であることがわかった.研究成果の概要(英文):K. Takehara is conducting researches on transfer processes through a sea surface. This paper targets development of a measurement technology of air pressure on a wavy surface with a PSP (pressure sensitive paint). K. Nakakita has developed PSP technologies to measure distributions of air pressure on aerofoils. T. G. Etoh has updated the world highest frame rate of high-speed cameras. These researchers in different scientific fields collaborate for evolution of the PSP measurement technologies. For a relative wind speed of about 250 m/s at which airliners fly, the PSP technology has progressed in this project to be able to measure the spatiotemporal distribution of the air pressure on a deforming aerofoil. However, for a wind speed about 30m/s, the air pressure deviation is not large enough to be measured only by the PSP measurement. Advanced technologies such as a simultaneous measurement of pressure and temperature to modify the pressure data have to be further developed., 研究種目:基盤研究(B); 研究期間:2018~2020; 課題番号:18H01548; 研究分野:環境水理学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {燐光分子計測と専用特殊高速ビデオカメラによる波面の4次元圧力計測}, year = {2021}, yomi = {タケハラ, コウセイ and エトウ, タケハル and ナカキタ, カズユキ} }