WEKO3
アイテム
<論文>ロールモデルとレジリエンスがキャリア探索に及ぼす影響―大学1.2年生を対象として―
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/21550
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/215506ec64b44-c507-4a51-a8ea-c38ec75f648c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <論文>ロールモデルとレジリエンスがキャリア探索に及ぼす影響―大学1.2年生を対象として― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | <Articles>The Effect of Role Models and Resilience on Career Exploration ―For First-and-Second Year University Students― | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
湯口, 恭子
× 湯口, 恭子
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | キャリア教育, キャリア探索, ロールモデル, レジリエンス, 大学生 career education, career exploration, role model, resilience, university students |
|||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Yuguchi,Kyoko | |||||||||
著者 所属 | ||||||||||
値 | 近畿大学働き方改革推進センター; 講師 | |||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学短期大学部 | |||||||||
書誌情報 |
近畿大学短大論集 en : The Bulletin of Kindai University Junior College Division 巻 53, 号 1, p. 51-63, 発行日 2020-12 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 03867048 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [抄録]本研究の目的は、大学1.2年生のロールモデルとレジリエンスが、キャリア探索に影響を及ぼしているのかを明らかにすることである。そのため、大学1~2年生に質問紙調査を実施し、264名を分析対象とした。パス解析の結果、ロールモデルからレジリエンスと自己探索へのパス、レジリエンスからキャリア探索(自己探索・環境探索)へのパスが示された。ロールモデルから環境探索へのパスは示されなかった。このことから、大学生のロールモデルはレジリエンスを媒介し、自己探索と環境探索それぞれに影響していることが明らかになった。ロールモデルは自己探索には直接の影響も与えているが、環境探索へは影響していなかった。特に環境探索には、レジリエンスの機能が重要であることが示唆された。[Abstract]The purpose of this paper is to clarify whether the presence of role model and the resilience of university students influence their explorations for career. The participants were 264 first and second year students in university. The results from the path analysis indicate a path from role models to resilience and self-exploration and a path from resilience to career exploration(self-exploration and environment exploration). The path from role models to environment exploration is not significant.This reveals that university students’ role models mediate resilience and influence self-exploration and environment exploration, respectively. Role models also have a direct impact on self-exploration.but not on environment exploration. In particular, the results suggest that the function of resilience is important for environment exploration. |