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  1. Public
  2. 研究紀要
  3. 商経学叢
  4. 67(1)2020

〈論文〉ソーシャルビジネスの社会影響の情報開示―エコラベルのデザインの要素に焦点をあてて

https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/21192
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/21192
8f7e3c8e-ae32-4fd9-a823-b25e822ab9ab
名前 / ファイル ライセンス アクション
AN10437975-20200930-0001.pdf AN10437975-20200930-0001.pdf (1.2 MB)
Item type ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-10-19
タイトル
タイトル 〈論文〉ソーシャルビジネスの社会影響の情報開示―エコラベルのデザインの要素に焦点をあてて
タイトル
タイトル 〈Articles〉Disclosure of Social Impact of Social Businesses: Focusing on Factors of Ecolabel Design
言語 en
著者 川原, 尚子

× 川原, 尚子

川原, 尚子

ja-Kana カワハラ, ナオコ

Search repository
入江, 賀子

× 入江, 賀子

入江, 賀子

ja-Kana イリエ, ノリコ

Search repository
言語
言語 jpn
キーワード
主題 エコラベル, 社会影響, 情報開示, ソーシャルビジネス
ecolabel, social impacts, disclosure, social business
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者(英)
言語 en
値 Kawahara, Naoko
著者(英)
言語 en
値 Irie, Noriko
著者 所属
値 近畿大学経営学部; 教授
著者 所属
値 愛媛大学社会共創学部; 准教授
著者所属(翻訳)
値 Kindai University
版
出版タイプ NA
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43
出版者 名前
出版者 近畿大学商経学会
書誌情報 商経学叢
en : Shokei-gakuso: Journal of Business Studies

巻 67, 号 1, p. 1-24, 発行日 2020-09-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 04502825
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 [要旨]本稿では,ソーシャルビジネスの社会情報を開示できるエコラベルのあり方を検討するために,エコラベルの分類の視点を吟味し,また電力関連のエコラベルを比較検討している。本研究は,ソーシャルビジネスの社会影響をどのように情報開示することが,ビジネスの利益や消費者の選択の自由度の拡大,情報の非対称性の低減という社会的便益を増加させるかという研究の予備的調査として実施している。エコラベルの分類に関する先行研究をレビューし,実際のエコラベルを比較分析し,エコラベルのデザインの視点を議論している。結論として,ソーシャルビジネスの社会影響についてエコラベルを通じて情報開示する際に,より高い価格プレミアムを生み出すエコラベルのデザインは,情報内容(情報の項目),情報量,情報の信頼性の観点から検討できるといえる。これらの観点から消費者の選好の研究をすることに意義があるだろう。
[Abstract] This study explores the viewpoints of the classification of ecolabels and comparatively examines ecolabels related to electric power to investigate how ecolabels can effectively disclose the social information of social businesses. We aimed to determine how disclosing the social impact of social businesses increases profits of businesses, and results in greater freedom of consumers’ choice and the reduction of information asymmetry. To this end, a preliminary survey was conducted in this study. Studies on perspectives of ecolabel classification were reviewed, and actual ecolabels were compared, analysed, and discussed from the perspective of ecolabel design. It was concluded that the design of the ecolabel that produces a higher price premium when disclosing information about the social impact of social business can be considered from the perspective of information content (information items), information volume, and the reliability of information. It would be meaningful to study consumer preferences based on these perspectives.
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
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Ver.1 2023-06-20 20:11:39.718260
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