@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020841, author = {古殿, 幸雄}, issue = {1}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Jul}, note = {[概要]VRIO 分析は,企業の経営資源やケイパビリティが,競合上の優位性があるかを分析するために用いられる。つまり,その企業の経営資源やケイパビリティは,価値(Value)があるか,稀少(Rarity)であるか,模倣困難(Imitability)であるか,組織(Organization)体制は適切であるかについて検討することで,競争上の優位性を判断する。企業経営における戦略は,企業理念やビジョンの下,外部環境分析や内部環境分析を行い,最も有効な経営戦略を選択して,それを実施することになる。このとき,VRIO 分析は,内部環境分析で利用される。本論文では,ファジィ理論を VRIO 分析に適用したファジィ VRIO 分析の有用性について検討する。 [Abstract] VRIO analysis is the method used to analyze firm’s internal resources and capabilities to find out if they can be a source of competitive advantage: the question of Value, the question of Rarity, the question of Imitability, and the question of Organization. The basic strategic process that any firm goes through begins with a vision under the philosophy, and conduct internal and external environment analysis, the most effective strategic choices, and strategic implementation. In this time, VRIO analysis is used the internal environment analysis. This research apply the fuzzy theory to the VRIO analysis, and discuss the useful of Fuzzy VRIO analysis., application/pdf}, pages = {113--128}, title = {〈論文〉ファジィ VRIO 分析}, volume = {66}, year = {2019}, yomi = {コドノ, ユキオ} }