@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020838, author = {勝田, 英紀}, issue = {1}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Jul}, note = {[要旨]日本の農業および食品産業は,今大きな転換期を迎えている。少子高齢化による人口減少に伴う食料購入の減少が始まっているからである。その結果,農業及び食品産業は,国内市場のみに頼っては存続できなくなるため,海外に農産物あるいは加工食品を輸出してゆくことを考えなければならなくなった。そこで,これから人口が大きく伸びると予測されるイスラム文化圏への農産物および加工食品の輸出を考える。特にサウジアラビア,UAE やインドネシア,マレーシアでは,日本食ブームであり,味噌 ,しょうゆおよび和牛が注目されている。しかし,イスラム文化圏に食品を輸出するためには,食習慣であるハラールの認証問題をクリアしなければならない。特に見落としがちなアルコール発酵を伴う味噌としょうゆについてのハラール認証の取得の問題を考える。 [Abstract] The Japanese agriculture and food industries are entering a major transition. A decline in food purchases due to the decline in Japan’s birthrate and the aging of its population has begun. Consequently, agriculture and food industry cannot survive depending solely on the domestic market, forcing us to consider exporting agricultural products and processed foods overseas. Therefore, we will look into exporting agricultural products and processed foods to the Islamic cultural regions, where are expected to see a large increase in population. In Islamic cultural countries such as Saudi Arabia, UAE, Indonesia and Malaysia, there is a boom in Japanese cuisine, miso, soy sauce and Japanese beef. When considering how to increase exports in these regions, the most important factor to consider is the halal issue. We often overlook the fact that the Islamic religion prohibits the consumption of pork and alcohol. Therefore, we must consider the halal issue regarding miso and soy sauce, which involve alcoholic fermentation., application/pdf}, pages = {55--74}, title = {〈論文〉味噌 ・しょうゆ輸出とハラール認証について}, volume = {66}, year = {2019}, yomi = {カツダ, ヒデキ} }