@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020657, author = {岡崎, 享恭}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-16K21510/, 研究成果の概要(和文):本研究は、マオリ語復興運動におけるマオリ語教育システムの成立過程ならびに現状を分析するとともに、マオリ語教育者を招聘しワークショップを集中的に行うことで、テ・アタアランギ(成人へのマオリ語教育)教授法を元にしたアイヌ語教授法の確立を目指した。マオリ語復興に関しては、マオリ語保育園から成人教育まで、自民族や部族、地域や話者コミュニティにとって相応しい独自の教育を施そうとする意識が、教育システム確立や現在も続く変革に影響を与えていることが明らかになった。アイヌ語教育において、テ・アタアランギ式の教授法初級レベルの詳細な授業計画を開発するとともに、それを補助する種々のアクティビティを開発した。研究成果の概要(英文):Through this research the process of estabilishing a Maori language education system under Maori language revitalization movement as well as the current situation was analyzed in order to consider how to establish an Ainu language teaching method based on the Maori Te Ataarangi method. It became apparent that the willingness to offer a unique education appropriate to a people, tribe, region or speaker community greatly impacted the establishment of the education system as well as its ever-evolving transformation. In terms of Ainu language education, detailed beginner level lesson plans based on Te Ataarangi as well as various supplementary activities were developed., 研究種目:若手研究(B); 研究期間:2016~2018; 課題番号:16K21510; 研究分野:言語復興; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {アイヌ語言語教授法の確立ーマオリ語復興運動を参考に}, year = {2019}, yomi = {オカザキ, タカユキ} }