@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020637, author = {山田, 雄久 and 吉田, 忠彦 and 東郷, 寛 and 山本, 長次 and 井上, 祐輔 and 山口, 夕妃子}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-16K03833/, 研究成果の概要(和文):本研究では伝統産業地域における近年の事業システムに注目し、国内の陶磁器業界が低迷した2000年代を中心にグローバル化が進展するなかで、デザイナーや商社、メーカーが連携しながら新しいブランドの構築に向けて製品開発を行った経緯について検討した。 産地における事業後継者を中心とした企業家のネットワークが形成されるとともに、以前までの取引システムが変化することで、消費地市場を動向に対応したマーケティングが行われるようになった。佐賀県有田町では、陶磁器産地の再生に向けた独自のブランドとして2016/ARITAを立ち上げ、海外での展示会に出品するとともに、伝統産業の新しい局面を切り開きつつある。研究成果の概要(英文):This research focused on the recent years' business system in the traditional industrial area, and considered the process which developed the product for building the new brand on cooperating with the designer, trading companies and manufactures of domestic porcelain industry while the globalization develops on 2000's. In Arita porcelain industry the network of the entrepreneurs who succeed to the family's business is constructed, and through the change of trading system marketing strategies on targeting to the trend of consuming region markets are performed by them. The entrepreneurs in Arita porcelain industry started 2016/Arita project as the original brand for the global market, and for the revival of the domestic porcelain production area they opened the new phase of traditional industries and participated in the international exhibitions performed in Western countries every year., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2016~2018; 課題番号:16K03833; 研究分野:経営学 経営史; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {伝統産業地域における価値創造システム構築に向けた企業家の制度的戦略}, year = {2019}, yomi = {ヤマダ, タケヒサ and ヨシダ, タダヒコ and トウゴウ, ヒロシ and ヤマモト, チョウジ and イノウエ, ユウスケ and ヤマグチ, ユキコ} }