@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020632, author = {西仲, 則博 and 吉川, 厚 and 折田, 明子 and 竹村, 景生 and 高橋, 聡}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-16K00979/, 研究成果の概要(和文):初等・中等教育における統計教育での、「知識活用型授業での評価」と「教師教育用教材の作成とその評価」を行うことが目的である。「知識活用型授業での評価」では、生徒の協働的な統計的問題解決、特に2群比較判断での「知識の活用」がどのように為されているかを視覚化するために、カード型知識活用ツールとワークシート型知識活用ツールを開発した。これのツールの結果から、生徒は、代表値を全て求め、値の大小を基に比較を行い、それらの多数決で決めるという代表値多数決判断を捉えた。「教師教育用教材の作成とその評価」では、前述の知見を組み入れた教師教育用の教を開発し、実践と効果の測定を行い、教育的効果があることを示せた。研究成果の概要(英文):The purpose is to perform "evaluation in knowledge use type class"and" preparation of teaching materials for teacher education" and evaluation in statistical education in primary and secondary education. "Evaluation in knowledge-based class" is a card to visualize how students' statistical problem solving, in particular, "utilization of knowledge" in two-group comparison judgment, is performed. We developed type knowledge utilization tool and worksheet type knowledge utilization tool. From the results of this tool, the students obtained all the representative values, made comparisons based on the magnitudes of the values, and caught the representative value majority decision that they decided by their majority decision. In “Creating teaching materials for teaching and its evaluation”, we developed teaching teaching that incorporates the aforementioned findings, measured the practice and effects, and showed that it has educational effects., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2016~2018; 課題番号:16K00979; 研究分野:数学教育; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {統計教育における知識活用型授業の効果測定と評価方法の開発}, year = {2019}, yomi = {ニシナカ, ノリヒロ and ヨシカワ, アツシ and オリタ, アキコ and タケムラ, カゲキ and タカハシ, サトシ} }