@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020614, author = {畝川, 憲之 and Shamsul, Amri Baharuddin}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K04384/, 研究成果の概要(和文):本研究は、RIMUP(国民統合のための生徒交流政策)の国民統合発展への成果、将来の可能性の各点ついて検証するものである。研究遂行にあたり、マレーシア国民大学民族問題研究所の客員研究員のポジションを獲得した。平成27年度~29年度に6度現地調査を実施し、関係省庁および教育関係NGO、そして小学校の教員へのインタビュー、RIMUP参加生徒へのアンケート調査を行った。調査を通して、RIMUPは諸民族の合意を得たプログラムであり、継続可能かつ将来性のあるプログラムであることが明らかとなった。しかし、同プログラムはその構造に大きな課題を抱えており、国民統合への効果は限定的になることが明らかとなった。研究成果の概要(英文):In this research, the possibilities and limitations of the RIMUP for the development of national integration were examined. To this end, I conducted a field research two times in each year from 2015 to 2017. I had interview research with government departments, education NGOs, and headmasters and teachers in ethnic-based primary schools participating in a RIMUP activity while conducting a survey among students participating in a RIMUP activity. This research found that the RIMUP has faced three structural challenges: the government’s weak management; the short duration and low frequency of activities; and the low student participation rate. This research concluded that the RIMUP will not substantially contribute to the development of national integration unless the structural challenges are resolved., 研究種目:基盤研究研究; 研究期間:2015~2018; 課題番号:15K04384; 研究分野:比較政治学、教育社会学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {マレーシアの国民統合に関する研究:RIMUPの成果と可能性}, year = {2019}, yomi = {セガワ, ノリユキ} }