@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00020610, author = {橋本, 啓子}, month = {}, note = {https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-15K02127/, 研究成果の概要(和文):本研究では1960~70年代の商業インテリアにおける美術の影響を、美術家の山口勝弘と伊藤隆道、デザイナーの境沢孝の商業インテリアの作例を中心に分析し、そのデザイン学上の意義を考察した。研究の結果、各作家が各々異なる方法で美術と商業インテリアとの融合を試みたことが明らかになった。山口勝弘はオブジェが周りの空間を支配していくインテリア・デザインを、伊藤隆道はモビール彫刻から美術の要素をはぎ取り、空間デザイン(環境)に変換することを試みた。境沢孝はクリストの美術からアンチデザイン、虚構風景としてのインテリアを編み出した。研究成果の概要(英文):This research is intended as an investigation of the influence of art on the commercial interior design of the 1960s and 1970s. The research is particularly concerned with the interior design works by Katsuhiro Yamaguchi, Takamichi Ito and Takashi Sakaizawa, each of whom had their own unique methods related to the fusion of art and interior design. Yamaguchi insisted that designing an interior should start with objects and then move on to space, rather than the other way around. Ito was inspired by mobile sculpture and transferred this to space design. Sakaizawa seemed to extrapolate the concept of Cristo’s packaging art and apply it his interior designs., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2015~2018; 課題番号:15K02127; 研究分野:デザイン史 芸術学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {日本の商環境デザインにおける美術の影響とその意義に関する研究}, year = {2019}, yomi = {ハシモト, ケイコ} }