WEKO3
アイテム
<原著論文>大学への期待とイメージが集団同一視・大学適応感に及ぼす影響
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/20346
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/20346b713b646-59f3-432e-b48f-ab8f00b2d747
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-11-11 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | <原著論文>大学への期待とイメージが集団同一視・大学適応感に及ぼす影響 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | <Articles> The Effect of University Image and Expectations on Group Identity and Adaptation to University Life | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
著者 |
本岡, 寛子
× 本岡, 寛子
× 植田, 恵未
× 大対, 香奈子
× 堀田, 美保
× 直井, 愛里
|
|||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題 | ①University, ②Image, ③Expectations, ④Group Identity, ⑤Adaptation | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | MOTOOKA, Hiroko | |||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | UEDA, Megumi | |||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | OTSUI, Kanako | |||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | HOTTA, Miho | |||||||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | NAOI, Airi | |||||||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部; 准教授 | |||||||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 奈良女子大学大学院; 博士前期課程 | |||||||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部; 准教授 | |||||||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部; 教授 | |||||||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大総合社会学部; 准教授 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||||||
版 | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||||||||||||||||||
出版者 名前 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 近畿大学総合社会学部 | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
近畿大学総合社会学部紀要:総社る en : Kindai Applied Sociology Review : Social 巻 8, 号 1, p. 1-11, 発行日 2019-09-30 |
|||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21866260 | |||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | [Abstract] In recent years, while the number of students entering to universities has continuously increased, 20 to 30% of those have dropped out before graduation (Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science, 2014). Unwilling admission tends to cause maladaptation to university life. Nevertheless, some of those with unwillingness seem to improve their expectations and images about their own universities, leading to complete their courses and feeling high satisfaction. The purpose of this study was to examine the changes in the students, concerning their images and expectations about their universities, their group identity, and their adaptation levels to university life, and to clarify the relationships among these factors. We conducted a series of survey for the first-year students at three times during their first semester. Results shows that the students with high willingness to enter the university were likely to have positive images and high expectations about their university, and to show high group identity and good adaptation to university life. By the end of the semester, their enlarged social network had strong influences on their adaptations to university life through their attachment to the other university members. | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 専攻(本岡): 臨床心理学 専攻(植田): 臨床心理学 専攻(大対): 応用行動分析学 専攻(堀田): 社会心理学 専攻(直井): スポーツ心理学 |
|||||||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf |