WEKO3
アイテム
森下仁丹の明治, 大正期における海外輸出と広告戦略―国内新聞広告, 屋外広告との比較をもとに―
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2002327
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/200232733cfca8c-588a-4882-abec-82b15a41d421
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / departmental bulletin paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-01-30 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 森下仁丹の明治, 大正期における海外輸出と広告戦略―国内新聞広告, 屋外広告との比較をもとに― | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Export and Advertising Strategy by Morishita-Jintan in the Meiji and Taisho Periods: in Comparison with the Newspaper Advertising and Outdoor Advertising in Japan | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
井出, 文紀
× 井出, 文紀
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 仁丹, 広告, 輸出 Jintan, Advertising, Export |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 【要旨】 大阪の家庭薬総合企業森下仁丹は, 1905 (明治38) 年に「仁丹」 の販売を開始すると, 新聞広告や屋外広告を駆使した大々的な広告戦略によって, わずか2年で家庭薬業界の売上第1位の地位に躍り出た。井出 [2017, 2018] , 樺山・京都仁丹樂會 [2023] では, その広告戦略を検討するとともに, 明治末から昭和初期にかけて京都を中心に森下仁丹によって設置された「町名表示板」が, 創業者森下博が打ち出した「広告益世」という企業理念の屋外広告における最初の実践例であったことを指摘した。本稿では, 仁丹発売当初の売上急増が, 国内販売のみならず, 中国や朝鮮半島, インド, 東南アジアなどを中心とする海外への輸出に大きく支えられていたこと, また, そこでも日本同様に積極的な広告戦略が用いられてきたことを明らかにしつつ, その実績と成果が日本国内での広告にも活用されていたこと, さらには, 限定的ではあるが中国でも「広告益世」理念につながる屋外広告の実践例があったことを紹介する。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Hiroshi Morishita, founder of the patent medicine company "Morishita Jintan”, was called “the king of Japanese patent medicine” or “the king of advertising” in the latter part of the Meiji and Taisho periods. Ide [2017, 2018] , Kabayama and Kyoto Jintan Society [2023] had examined his advertising strategy focusing on the “address boards” in some cities such as Kyoto and Tokyo. This paper examines Morishita Jintan’s export and promotion strategy in foreign market in the Meiji and Taisho periods, in comparison with the newspaper and outdoor advertising in Japan. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学商経学会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | AM | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 04502825 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 商経学叢 en : Shokei-gakuso: Journal of Business Studies 巻 71, 号 2, p. 151-180, 発行日 2024-12-31 |