WEKO3
アイテム
学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2001895
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/2001895aac7e02f-a839-41e4-9565-16607e1d08b3
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 報告書 / report(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究代表者 |
大対, 香奈子
× 大対, 香奈子
e-Rad_Researcher
80509927
|
|||||||||
研究分担者 |
大久保, 賢一
× 大久保, 賢一× 田中, 善大× 野田, 航× 庭山, 和貴 |
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 学校規模ポジティブ行動支援, 教師, 専門性向上, メンタルヘルス | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究課題では,学校規模ポジティブ行動支援(School-Wide Positive Behavior Support; 以下SWPBSとする)の実践に取り組むことで,①教師のPBSに沿った実践の実行度が高まるか,②教師のメンタルヘルスの向上に繋がるかの2点について検討することが目的であった。 研究1として,教師のPBSに沿った実践の実行度を測定できるチェックリストを作成し,調査を実施した。研究2ではさらにクラスルームマネジメントに関する項目を含めてチェックリストを改訂し,改訂版のチェックリストと教師のバーンアウト,効力感,および学級の状態についての評価との関連を検討した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The objective of this research project was to investigate two key aspects of implementing School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS). The first was to determine whether this implementation enhances the degree to which teachers adhere to PBS-aligned practices. The second was to examine if it leads to improvements in teachers' mental health. In Study 1, a checklist was developed to measure the extent of teachers' adherence to PBS practices, and a survey was conducted using this tool. Study 2 expanded this checklist to include items related to classroom management. The revised checklist was then used to explore the relationships between teacher burnout, efficacy, and classroom climate. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 研究分野:応用行動分析学 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc | |||||||||
資源タイプ | report | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 独立行政法人日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-21K03016/ | |||||||||
研究課題番号 | 21K03016 | |||||||||
研究課題名 | 学校規模ポジティブ行動支援の実践が教員の専門性とメンタルヘルス向上に及ぼす効果 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
研究課題名 | The effects of implementing school-wide positive behavior support on teachers' professional development and mental health improvement | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 科学研究費助成事業研究成果報告書 (2023) ページ数 7 |