@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:02000357, author = {服部, 圭子 and Hattori, Keiko}, note = {本研究は1年間の韓国への長期留学における学生らの異文化間のトラブル・誤解・摩擦の発生と解消の過程,自己の気づきの変容を質的に観察・分析し、グローバル人材の普遍的要素の解明や、大学留学プログラム構築への貢献を目的とした。留学前後のアンケート、留学中のレポート、留学後のインタビューをデータとした。出発前後のアンケートではEQ(Emotional Intelligence Quotient)の変化に注目し、4つの要因(他者との共生、社会への積極的な対応、他者への共感、失敗への不安)を得た。それらを基に、事前・事後研修に有効なカード教材を開発した。韓国以外の留学を対象とした教材への発展が課題である。, This study qualitatively observes and analyzes the process of occurrence and resolution of cross-cultural troubles, misunderstandings, frictions between students, and changes in self-consciousness during a one-year long-term study abroad period in Korea. The purpose is to contribute to the construction of study abroad programs at universities. The data consists of questionnaires before and after study abroad, reports during study abroad, and interviews after study abroad. A survey conducted before and after departure focused on changes in EQ (Emotional Intelligence Quotient) and clarified four factors (coexistence with others, positive response to society, empathy for others, and fear of failure). Based on these, a card teaching material was developed for effective pre-training. The teaching materials for study abroad in general can be developed in the future., 研究分野:言語文化学・社会言語学・言語教育・外国語教育}, title = {グローバル人材育成を目指した大学留学プログラム構築:韓国長期留学の質的観察から} }