WEKO3
アイテム
<原著論文>大学生を対象にしたコミュニケーション・トレーニングの効果―アサーティブ力の向上と過剰適応傾向の低減に注目して―
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19955
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19955d97affa8-429c-465d-9653-499d183b2d55
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-02-06 | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | <原著論文>大学生を対象にしたコミュニケーション・トレーニングの効果―アサーティブ力の向上と過剰適応傾向の低減に注目して― | |||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||
タイトル | <Original Papers> The Effects of a Communication Training Program for University Students: Focusing on the Increase in Assertiveness and the Reduction in Over-adaptation Tendency. | |||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
著者 |
堀田, 美保
× 堀田, 美保
× 大対, 香奈子
× 直井, 愛里
× 本岡, 寛子
|
|||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||
主題 | ①assertive, ②over-adaptation, ③training, ④university students | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
値 | HOTTA, Miho | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
値 | OTSUI, Kanako | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
値 | NAOI, Airi | |||||||||||||||||||||
著者(英) | ||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||
値 | MOTOOKA, Hiroko | |||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部心理系専攻; 教授 | |||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部心理系専攻; 准教授 | |||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部心理系専攻; 准教授 | |||||||||||||||||||||
著者 所属 | ||||||||||||||||||||||
値 | 近畿大学総合社会学部心理系専攻; 准教授 | |||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||||||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||||||||||||||
版 | ||||||||||||||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||||||||||||||
出版者 名前 | ||||||||||||||||||||||
出版者 | 近畿大学総合社会学部 | |||||||||||||||||||||
書誌情報 |
近畿大学総合社会学部紀要:総社る en : Applied Sociology Research Review KINDAI UNIVERSITY : Social 巻 7, 号 1, p. 39-49, 発行日 2018-10-30 |
|||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 21866260 | |||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||||||
内容記述 | [Abstract] The purpose of this study is to examine the effects of a communication training program for university students, especially focusing on its effect to increase assertiveness and to reduce their over-adaptation tendency. The program consisted of team-building (TB), social skill training (SST), assertiveness training (AT) and problem-solving therapy program (PST). 30 undergraduate students participated in the program. During the 15-week program,their assertiveness and over-adaptation tendency were measured at three points: before the program, at the end of the 6th week, and at the end of the program. The results show that respect to others was relatively high before participating the program and was kept high until the end of the program. Second, skills to communicate to others increased after participating TB and SST, and accepting own feeling and understanding and taking advantages of the differences of self and others increased after participating all the program. Third, decrease in over-adaptation tendency was not observed over the 15 weeks. Forth, the negative correlations between assertiveness and overadaptation tendency were more salient at the end of the program. The process of changes in communication skills and respect-minds for self and others was discussed for further examinations. | |||||||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||
内容記述 | 専攻(堀田): 社会心理学 専攻(大対): 応用行動分析学 専攻(直井): スポーツ心理学 専攻(本岡): 臨床心理学 |
|||||||||||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||
内容記述 | application/pdf |