@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00019820, author = {李, 超}, issue = {2}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Nov}, note = {[要旨]近年,チーム作りやチームワークの良し悪しが組織の成否を規定するとされ,チームビルディングに関する研究が多く行われている。そしてチームワークの良し悪しはチーム成員のダイアログに依存するとされ,ダイアログに関する研究も行われている。W. N. アイザックス(Isaacs)は,ダイアログの問題について包括的に検討し,その原則やその発展過程を明らかにしている。本稿は,彼のダイアログの特徴を概略的に示し,チーム作りに必要なダイアログが何かを明らかにする。しかし,アイザックスはダイアログの原則や特徴を明らかにしても,チームを有効にするダイアログの役割については十分に分析していない。そこで,本稿では,集団を有効に機能させる要因は何か,ダイアログとは何か,集団にどのように働きかけることで有効なチームが形成されるかを検討して,有効なチーム作りにおけるダイアログ・コミュニケーションの役割を解明することを意図している。 [Abstract] Recently there are many studies about team building to make an effective organization. And there are many studies about the role of dialogue in team building. For example, W. N. Isaacs defines dialogue as a sustained collective inquiry into the processes, assumption, and certainties that compose everyday experience. He also discusses dialogue as an emerging and potentially powerful mode of inquiry and collective learning for teams. But he does not clarify the relationship between dialogue and effective team building. If dialogue plays an important role in building effective teams, it is necessary to elucidate the relationship between dialogue and effective team building. Therefore,this article is intended to elucidate the role of dialogue communication in team building., application/pdf}, pages = {137--158}, title = {〈論文〉チーム作りにおけるダイアログ・コミュニケーションの役割}, volume = {65}, year = {2018} }