@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00019785, author = {中村, 一美}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):電気自動車(EV)では冬季暖房時に空調システムが発電量の50%以上を消費すると言われている.消費電力量はEVの航続距離に影響することから,空調システムの省エネルギー化が望まれる.そこで本研究では,ヒトの温冷感/快適感特性を生体信号の計測により明らかにすることを目的としている.具体的には皮膚温度,心電図,脳波などを計測し,温冷感/快適感と生体信号との関係や外気温など外的要因による影響を検証した.将来的には経済的かつ快適に感じる自動車空調システムの構築を目指す. 研究成果の概要(英文):It is said that the air conditioning system in electric vehicles (EV) consumes 50% or more of the electricity generation during heating in winter. Since the power consumption affects the cruising distance, energy saving of the air conditioning system is desired in EV. Therefore, the purpose of this study is to clarify the thermal sensation / comfortable sensation characteristics in human being by measuring the biological signal: skin temperature, electrocardiogram, electroencephalogram. Moreover the relation between external factor such as outside temperature and comfortable feeling were verified. In the future, we will indicate the findings to build economic and comfortable air conditioning system in automotive., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2015~2017; 課題番号:15K00386; 研究分野:生体工学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {温冷感/快適感および乗員属性を考慮した自動車空調システムに関する研究}, year = {2018}, yomi = {ナカムラ, ヒトミ} }