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アイテム
教師のメンタルヘルス増進を意図した有効な運動条件の確立のための前向き縦断研究
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19667
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/19667ef0a875e-3e4c-46e3-be7d-d3180cc0f090
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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26750243seika.pdf (159.3 kB)
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Item type | 研究報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-11-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師のメンタルヘルス増進を意図した有効な運動条件の確立のための前向き縦断研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Prospective longitudinal study of establishment of effective exercise conditions for teacher's mental health enhancement | |||||
言語 | en | |||||
著者 |
西田, 順一
× 西田, 順一 |
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言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メンタルヘルス | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校教員 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 運動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 身体活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国際質問紙 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
著者(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | NISHIDA, Junichi | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 近畿大学経営学部; 准教授 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Kindai University | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | 研究代表者 | |||||
著者 外部リンク | ||||||
関連名称 | https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-26750243/ | |||||
版 | ||||||
出版タイプ | NA | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||
出版者 名前 | ||||||
出版者 | 近畿大学 | |||||
書誌情報 |
科学研究費助成事業研究成果報告書 (2017) p. 1-5, 発行日 2018 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 研究成果の概要(和文):学校教員のメンタルヘルス(MH)の悪化が懸念される。MHの改善は喫緊の課題であり、個に応じた改善方略が不可欠となる。身体活動増強はMH増進の効果的な方略となる可能性がある。本研究では、学校教員の身体活動がMHに及ぼす影響性を横断および前向き縦断研究にて検証した。公立学校に勤務する常勤教員に対して国際的質問紙を調査した。結果、対象者の42%は心理的問題を有し、女性教員のMH悪化が示された。また、学校教員のMHに身体活動が肯定的に影響することが示唆された。しかし、身体活動の縦断的変化にMHが同調しないことも示された。身体活動のMHへの横断的影響は認められたが、縦断的因果を言及するには至らなかった。 研究成果の概要(英文):It has been reported that school teachers tend to suffer from mental disorders. Different strategies that are optimal for each teacher are required for improving their mental health (MH), and physical activities might be one of the effective strategies. This study examined the effects of physical activities on school teachers’ MH by cross-sectional and prospective longitudinal research design. A questionnaire survey was conducted with full-time teachers working in public schools by using the GHQ28 and the IPAQ; Japanese version. Results indicated that 42% of the participants had some problems. Especially, scores of “physical symptoms” and “anxiety and insomnia” were significantly higher in female teachers. Physical activities directly affected MH. Although it has also been shown that MH is not synchronized with longitudinal changes in physical activity. Although a cross-sectional effect on MH was observed, it was not possible to mention a longitudinal causation. |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 研究種目:若手研究(B); 研究期間:2014~2017; 課題番号:26750243; 研究分野:体育心理学; 科研費の分科・細目: | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Research Paper | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf |