@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00019666, author = {高橋, 一夫 and 柏木, 千春 and 室岡, 祐司 and 田中, 祥司}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):本研究の目的は、観光目的地の観光振興推進主体として期待されるDMOの進化を主テーマとして、DMOに求められる二つのマネジメント、つまりマーケティング機能に関するマネジメントと観光目的地内の多様なステークホルダーに関するマネジメントについて理論的・実証的に考察するとともに、国が進める日本へのDMO概念の導入において障壁となる阻害要因とは何かを明らかにすることにあった。欧米と日本の比較研究により、DMOによる市場に向けてのマーケティング・マネジメント及び観光目的地におけるエリアマネジメントの成果の差は、DMO組織そのもののマネジメントの違いによることを明らかにし、7つの阻害要因を抽出した。 研究成果の概要(英文):The purpose of this research is to focus on the evolution of DMO, which is expected to promote tourism promotion for tourism destinations, on the two themes required for DMO, namely management on marketing functions and management on various stakeholders within tourism destinations It was a theoretical and empirical consideration and to clarify what impediments are the barriers to the introduction of the DMO concept to Japan advanced by the government. Comparative studies between the United States, Europe and Japan revealed that differences in the results of marketing management promoted by DMO and area management at tourism destinations are due to differences in the management of the DMO organization itself.It was discovered that there are seven differences between the United States, Europe and Japan., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2015~2017; 課題番号:15K01973; 研究分野:観光マーケティング; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {観光目的地におけるマネジメント組織に関する理論的・実証的研究}, year = {2018}, yomi = {タカハシ, カズオ and カシワギ, チハル and ムロオカ, ユウジ and タナカ, ショウジ} }