@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00019593, author = {稲葉, 浩幸}, issue = {3}, journal = {商経学叢, Shokei-gakuso: Journal of Business Studies}, month = {Mar}, note = {[概要]近年,金融リテラシーに対する議論が国際的に高まっている。わが国では2013年に金融庁の金融経済教育研究会から「最低限身に付けるべき金融リテラシー」として4分野15項目が示された。オーストラリアでは日本より早く2011年に,オーストラリア証券投資委員会より国家金融リテラシー戦略が策定され,特にその中で学校のカリキュラムにおける金融教育促進の重要性が掲げられている。本論文では,このオーストラリアの金融・保険リテラシー教育が学校で実際どのように行われているのかを明らかにすることを目的としている。具体的にはオーストラリアのジュニアハイスクールで使用されている数学のテキストを中心に,そこで取り扱われている学習内容を確認することによって検証を行う。 [Abstract] Discussions on financial literacy have been increasing internationally in recent years. The Financial Services Agency of Japan presented 15 items in four fields as “minimum lending financial literacy” in 2013. In Australia, the Australian Securities and Investments Commission established National Financial Literacy Strategy in 2011. In that strategy, the importance of promoting financial education in the curriculum of schools is particularly stated. This paper aims to clarify how financial and insurance literacy education is actually carried out in Australian schools. Specifically, we examine the learning contents of mathematics textbooks used in Australian junior high schools., application/pdf}, pages = {1--19}, title = {〈論文〉オーストラリアにおける金融・保険リテラシー教育―ジュニアハイスクールの数学での事例研究を中心にして―}, volume = {64}, year = {2018}, yomi = {イナバ, ヒロユキ} }