@article{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00019584, author = {片岡, 隆之 and 高山, 智行 and 谷崎, 隆士 and 瀬尾, 誠}, journal = {近畿大学次世代基盤技術研究所報告, Annual Report of Fundamental Technology for Next Generation Research Institute, Kindai University}, month = {Jul}, note = {高学歴化が進む中で,職業と自らの人生との関係について自覚のないまま就職をし,短期間で離職したり転職したりする若者が増えている。そのような中,若者の勤労観や職業観を育成するキャリア教育の不備を指摘する声は大きい。そこで今回,現実の職業世界についての理解を深め,職業世界への適応の前提となる社会人基礎力を高めることを目的とする講義を新たに創設した。特に,グループワークゲーム(チョイスゲーム)による業務疑似体験を導入することによって現実的な職業理解の促進と社会人基礎力の向上が期待されている。本研究では,経済産業省が提示した社会人基礎力を評価尺度とし,それらを統計的手法により定量的に評価することで,「主体性」「状況把握力」「ストレスコントロール」の各特性に有意な効果があることを明らかにした。〈Abstract〉In this paper, effect measurements of Fundamental Competencies for Working Persons (:FCWP) using Group Work Game are addressed. In February, 2006,the Ministry of Economy,Trade and Industry defined the basic abilities required in working together with various people in the workplace and in the local communities as “Fundamental Competencies for Working Persons”,which consist of the following three competencies (12 competency factors),(1)Ability to step forward (action);(2)Ability to think through (thinking);(3)Ability to work in a team (teamwork),at a committee comprising of intellectuals in the businesses and universities.We adopted a new card game,CHOICE GAME,into a lesson and measured the effectiveness of FCWP by questionnaires. As the result,the following 3 competency factors,(1) Initiative;(2) Ability to grasp situations;(3) Ability to control stress,were improved., Ⅲ.論文集, [再録元]Journal of Japan Association for Management Systems, application/pdf}, pages = {111--116}, title = {〈再録論文〉グループワークゲームを用いた社会人基礎力向上の一評価法}, volume = {9}, year = {2018}, yomi = {カタオカ, タカユキ and タカヤマ, トモユキ and タニザキ, タカシ and セオ, マコト} }