@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018758, author = {三上, 明洋}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):まず、英語教師が自分自身の専門能力を振り返り、自己評価をするための質問紙「自己評価チェックリスト」を開発した。そして、この自己評価チェックリストを使用し、AR実践による英語教師の変化を探るための調査を実施した結果、その効果は下位能力によって異なることが示唆された。また、インタビュー調査による質的データの分析結果からは、前述の自己評価チェックリストによって測定される専門能力だけではなく、より幅の広い効果があることが示唆される結果が得られた。 研究成果の概要(英文):Self-Evaluation Checklist was developed as a reflection tool for English language teachers to deliberate on and evaluate their professional competencies. This checklist was used to examine English language teachers’ transformation through action research projects. Results revealed different consequences in their professional competency subcategories. Qualitative analysis on the interview data implied that action research projects influenced a wider range of fields in teacher development that the self-evaluation checklist cannot measure., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2014~2016; 課題番号:26370753; 研究分野:人文学; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {アクション・リサーチを通じた英語教師の専門性向上と成長に関する量的・質的研究}, year = {2017}, yomi = {ミカミ, アキヒロ} }