@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018755, author = {玉置, 了 and 若林, 靖永 and 堀川, 宣和}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):本研究は,消費者のソーシャルメディア上の消費者のコミュニケーション行動をアイデンティティと倫理的消費の視点からの解明を目的としたものである。本研究は,(1)ソーシャルメディアにおける消費者のコミュニケーション行動をアイデンティティの視点から分析する手法を検討し,テキストマイニングにより感情と消費スタイルに基づくアイデンティティとの関係を解明した。(2)倫理的消費の動機及び意識のそれ自体の検討として,倫理的消費がアイデンティティと共感によって促進されることを明らかにした。(3)SNS上の倫理的消費に関する消費者発信の情報を抽出し自己表現と関係構築の視点から分析を行った。 研究成果の概要(英文):The purpose of this study is to elucidate consumer communication behavior on social media from the concept of identity and ethical consumption. First, development of research methods for consumer communication behavior led to the analysis of the relationship between emotion and identity based on consumption style by text mining. Second, research on the motivation and consciousness for ethical consumption showed that identity and empathy promote ethical consumption. Finally, extraction of messages posted by consumers on SNS and analysis on self-expression and relationship building between consumers was conducted., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2013~2016; 課題番号:25380586; 研究分野:消費者行動,マーケティング; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {ソーシャル・メディアにおける消費者のアイデンティティ形成と倫理的消費}, year = {2017}, yomi = {タマキ, サトル and ワカバヤシ, ヤスナガ and ホリカワ, ノブカズ} }