WEKO3
アイテム
〈論文〉大学1年生の学業に対するリアリティショック状態における職業意識と学ぶ意欲の関連性
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/18630
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/18630dc7bf026-d968-49ec-9371-38d5ccd489ca
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-09-11 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈論文〉大学1年生の学業に対するリアリティショック状態における職業意識と学ぶ意欲の関連性 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈Articles〉The Relationship with Career Consciousness and Motivation to Learn Independently among University Freshman | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
岩井, 貴美
× 岩井, 貴美
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 学業に対するリアリティショック, 大学1年生, 職業意識, 自ら学ぶ意欲 Reality shock for study, University freshman, Career consciousness, Motivation to learn independently |
|||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
値 | Iwai,Takami | |||||||||
著者 所属 | ||||||||||
値 | 近畿大学大学院商学研究科; 博士後期課程2年 | |||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
値 | Kindai University | |||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学大学院商学研究科 | |||||||||
書誌情報 |
近畿大学商学論究 en : KINKI-DAIGAKU SHOGAKU-RONKYU : The Journal of Business Administration 巻 16, 号 1, p. 23-33, 発行日 2017-07-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21878528 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [要旨]本稿は,キャリア発達における探索段階である大学1 年生において,学業に対するリアリティショックの状態における職業意識,学ぶ意欲との関連性を明らかにした。学業に対するリアリティショック状態である大学1年生を対象に,職業意識,学ぶ意欲との関連性を明らかにするため,アンケート調査を行った。データ分析の結果,まず,学業に対するリアリティショックと職業意識の関連性は,学業に対する意識が低下し,職務探索行動が行われていない状態であることが明らかになった。さらに,職業意識と自ら学ぶ意欲の関連性を明らかにした結果,職業選択について安易に考えるほど,自ら学ぶ意欲が低下状態であることが示された。本研究の成果は,大学における低年次キャリア教育の必要性がいわれている中,大学生の学業に対するリアリティショックによる意欲低下状態と職業意識,学ぶ意欲を明らかにしたことは,効果的な低年次キャリア教育の在り方に示唆するものである。 [Abstract]The purpose of this study is to examine the relationship with career consciousness and motivation to learn independently among university freshman. The questionnaire survey data are collected from university freshman. The analysis results clarified the following two points. Firstly, we clarify the relationship between reality shock for study and career consciousness. Secondly, we clarify the relationship between career consciousness and motivation to learn independently. Finally, we analyzed relevance between reality shock for study and career consciousness and motivation to learn independently of university freshman. In condition, reality shock for study among university freshman influenced on their depressed consciousness of study and career consciousness. In addition, we cleared that motivation to learn independently was depressed more thinking easily about career choice. From these results, we suggest need for career education and adaptation of university. |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |