WEKO3
アイテム
〈Original Papers〉「道徳の時間」の教材一読み物教材にみる家族一
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/18345
https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/1834598c7612e-5814-4da5-bedb-c9bf98f5e499
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | ☆紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2017-04-13 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈Original Papers〉「道徳の時間」の教材一読み物教材にみる家族一 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 〈Original Papers〉Teaching Materials in the Class of "Moral Education"; The Image of "Family" in a Reading Material | |||||||||
言語 | en | |||||||||
著者 |
渡部, 容子
× 渡部, 容子
|
|||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 道徳の時間, 教材, 読み物, 家族, 検定教科書 the class of moral education, teaching materials, reading material, an authorized textbook |
|||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Watanabe,Yoko | ||||||||||
著者 所属 | ||||||||||
近畿大学生物理工学部教養・基礎教育部門 | ||||||||||
著者所属(翻訳) | ||||||||||
Kindai University | ||||||||||
版 | ||||||||||
出版タイプ | NA | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_be7fb7dd8ff6fe43 | |||||||||
出版者 名前 | ||||||||||
出版者 | 近畿大学生物理工学部 | |||||||||
書誌情報 |
近畿大学生物理工学部紀要 en : Memoirs of the Faculty of Biology-Oriented Science and Technology of Kindai University 号 39, p. 11-18, 発行日 2017-02-28 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13427202 | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | [要旨] 来る平成30年度に「特別の教科 道徳」の検定教科書が初めて発行される。それ以前の「道徳の時間」においては、文部科学省発行の教材以外にも多種の教材が使用されていることが確認された。そして、『私たちの道徳』の読み物教材における家族の扱いおよび実践例の検討から、多様な価値観や実態がある課題については、授業を行う教師のきめ細かな判断による教材選択や教材開発が必要であり、今後も重要であることが明らかとなった。 [Abstract] The new course of study of moral education wiii be fully implemented from 2018 in Japan. Simultaneously, text books of moral education which shall be authorized by the Japanese government will be also published, for the first time. Under the new course, teachers in Japan will have a legal obligation to use the authorized textbook in their moral education class. On the other hand, in addition to the authorized textbook, teachers may choose and use suitable "teaching materials" from wide variety of choices (including materials prepared by themselves) as well for their moral education class. This study found that it is important for teaches to select and develop "teaching materials" by themselves accordingly. This study focused and analyzed the teaching material titled "One Notebook", which is developed by the Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). This study discussed issues of this MEXT's teaching material from various points of views, and concluded that sensitive or delicate moral educational issues, including but not limited to, family relationship issue, family love issue must be thought with teaching materials which are customized by teachers by taking account of actual family environment of students of the teacher's class. |
|||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf |