@techreport{oai:kindai.repo.nii.ac.jp:00018157, author = {勝瀬, 郁代 and 白石, 君男 and 平島, ユイ子 and 小山, 博幸}, month = {}, note = {研究成果の概要(和文):通級指導教室等で発音指導を受けている児童・生徒の反復練習を支援するシステムを開発した.発音指導者は,児童・生徒の状況に合わせて出題単語を設定できる.また,児童・生徒の練習記録や音声がシステムに記録され,外部専門家等がその音声評価を行う.はじめに,スタンドアローンシステムを開発し,実地試験を行った.その結果,システム導入により家庭での練習時間が増え,構音が改善される傾向が確認できた.次に,ウェブアプリケーション型のシステムを開発した.このシステムでは,発音指導者や外部専門家がインターネットを通じて随時児童・生徒の発音評価を行うことができ,関係機関のより効果的な連携を期待できると評価された. 研究成果の概要(英文):We developed two types of system with those children who have difficulty correctly pronouncing words to practice their pronunciation. One was a stand-alone system and the other was a web application system. They allow exercises to be individually tailored to each child’s pronunciation needs. Three speech evaluation methods were prepared for each type of presented words: automatic speech recognition, phonemic discrimination between the correct and the probable error pronunciation of a consonant period and articulation tests from speech-language-hearing therapists (STs). We performed practical field tests with students in special support education classes in elementary schools. As the result the systems encouraged students to practice their pronunciation at home and would promote the cooperation of teachers and STs for more effective instruction. These systems were supported by the technological assistance of the local volunteer., 研究種目:基盤研究(C); 研究期間:2013~2015; 課題番号:25350692; 研究分野:音声情報処理; 科研費の分科・細目:, application/pdf}, title = {聴覚障害・構音障害児童のためのオンライン型発音指導支援システムの構築}, year = {2016}, yomi = {カツセ, イクヨ and シライシ, キミオ and ヒラシマ, ユイコ and コヤマ, ヒロユキ} }